Banana zalijepljena za zid na kraju prodana za nevjerovatnih 6.2 miliona dolara na aukciji
Maurizio Cattelan, poznat po svojim provokativnim umjetničkim djelima, ponovno je šokirao svijet. Njegova čuvena instalacija Comedian – banana zalijepljena ljepljivom trakom na zid – prodana je na aukciji u Sotheby’su u New Yorku za nevjerovatnih 5,2 miliona dolara.
Ova prodaja, koja je nadmašila početne procjene od 1 do 1,5 miliona dolara, dogodila se tokom aukcije savremene umjetnosti. Jedan od tri primjerka djela iz 2019. godine izazvao je veliko interesovanje, pri čemu su ponude dolazile uživo, putem telefona i interneta, a prihvaćena je i kriptovaluta.
Aukciju je obilježila žestoka borba za vlasništvo nad ovim viralnim umjetničkim fenomenom. Aukcionar Oliver Barker našalio se tokom procesa: "Nikada nisam mislio da ću izgovoriti '5 miliona dolara za bananu'." Interesantno, banana koja je bila izložena na Sotheby’su navodno je kupljena za samo 35 centi tog jutra.
Pobjednička ponuda stigla je iz kineske kancelarije Sotheby’sa, a iznos od 6,2 miliona dolara (uključujući proviziju) platio je kripto-poduzetnik Justin Sun. Uz bananu i rolu trake, Sun je dobio i certifikat o autentičnosti te upute za instalaciju djela, uključujući smjernice za zamjenu banane.
“Ovo nije samo umjetničko djelo, već kulturni fenomen koji povezuje svijet umjetnosti, memova i kriptovaluta,” izjavio je Sun. Planira pojesti bananu kako bi, kako je rekao, “odao počast njenom mjestu u historiji umjetnosti i popularne kulture.”
Instalacija Comedian prvi put je prikazana 2019. godine na sajmu Art Basel u Miamiju, gdje je izazvala senzaciju s cijenom od 120.000 dolara. Djelo je tada izazvalo žestoke rasprave o prirodi i vrijednosti umjetnosti.
Njegova viralnost dodatno je porasla kada je njujorški umjetnik David Datuna pojeo bananu s izložbe, što je kasnije inspiriralo slične performanse, uključujući incident iz maja 2023. godine kada je južnokorejski student učinio isto tokom izložbe u Seulu.
Cattelanov Comedian sada je postao simbol granica suvremene umjetnosti i njene povezanosti s digitalnom kulturom, dok reakcije javnosti i stručnjaka nastavljaju rasplamsavati rasprave o tome šta zapravo definira umjetnost.