Četiri koraka do povjerenja
Bez obzira na to kakav je ko zaključak mogao da izvede iz nedavno održanih lokalnih izbora, nije se moglo oteti utisku da je u proteklom periodu povjerenje građana u institucije vlast ozbiljno poljuljano. Iz tog razloga osnovni zadatak novoizabranih načelnika trebalo bi da bude saradnja sa građanima kako bi se to povjerenje vratilo. Društvo prijatelja grada Sarajeva prvo je krenulo ka tom cilju predlažući načelnicima konkretniji i uspješniji kontakt u formi samo četiri koraka kako bi se prijava problema i realizacija zadataka značajnije unaprijedile.
Zadatak za građane
Od građana se očekuje da se angažuju i brinu za okruženje - općinu i grad u cjelini. Brigom za probleme u svojoj bližoj i daljoj okolini, građani bi se manje fokusirali na mržnju i tenzije na nacionalnoj ili drugoj osnovi, postali korisni i nezamjenjivi članovi društvene zajednice i grada Sarajeva, čime bi gradili viziju razumne, a ne izvitoperene budućnosti. Općina bi dobila na tanjuru sve probleme na svom području, čime se mogu, u određenim situacijama, pravovremenom prijavom i pravovremenim reagovanjem, izbjeći manje ili veće štete ili čak nesreće.
Prvi korak koji u tom smislu treba napraviti je anketa, obavijest građanima da se jave općini pisano ili e-mailom sa problemima koji se javljaju u njihovoj društvenoj zajednici, njihovom okruženju, području općine. Općina bi pripremila novi otvoreni link za građane i postavila kutiju na ulazu u općinu i mjesnu zajednicu, u koju bi građani ubacili papire sa uočenim problemima. Pri tome se očekuje od građana da ne samo kritikuju nego i daju određene realne prijedloge za rješenje problema ili pohvale urađeno. Građani pri tome treba da znaju da nečitka pisma i ona sa neprimjerenim ili suviše ličnim sadržajem neće biti razmatrana.
Drugi korak realizuje općinska administracija: razvrstava i grupiše probleme i prijedloge prema temama - komunalna i društvena infrastruktura, problem siromaštva, saobraćaj, obrazovanje, zdravstvo, ljudska prava, osobe i djeca sa posebnim potrebama, kultura, problem mladih, maloljetnička delinkvencija, problem penzionera, sport, građevinski sektor, očuvanje i unapređenje okoliša, zaštita životinja, planski dokumenti i drugi. Ovdje je potrebno odrediti vremenski rok za sumiranje rezultata ankete. Pri tome, neophodno je uključiti mjesne zajednice, savjet stanara u zgradama, penzionere dobrovoljce i dr. Kod zajedničkih problema u pojedinim lokalnim zajednicama dobro bi bilo da se građani udruže, prijave probleme, ali i zajednički kontrolišu urađeno ili neurađeno. Na urgentne ili jednostavnije probleme općina bi mogla reagovati odmah bez čekanja na sumiranje rezultata ankete.
Pri trećem koraku općina će upoznati javnost sa rezultatima provedene ankete sa grupisanim problemima i istaknutim prioritetima uz navođenje ko je nadležan za provedbu određenog zadatka. Podrazumijevaju se kontakti i prosljeđivanje zadataka resornim ministarstvima, javnim gradskim i kantonalnim preduzećima, raznim firmama u okviru njihovih nadležnosti na području općine. Za realizaciju manjih zadataka predlažu se i humanitarne aktivnosti i dobrovoljni rad grupe građana (uređenje vlastitog naselja ili okruženja, uključivanje u rad dobrotvornih udruženja i sl).
Dobra volja
Četvrti korak podrazumijeva da će općina izdvojiti probleme koji se mogu riješiti u određenom vremenskom periodu, navesti mjesto, datum izvršenja i nadležnost. Zavisno od obima zadataka, sukcesivno, najmanje jedanput mjesečno, izvještavati javnost o realiziranim - postavljenim zadacima prema rezultatima ankete. Za projekte koji su trenutno ili za duži vremenski period nerješivi dati obrazloženje od resornih organa općinske uprave ili javnih preduzeća. Za probleme koji trebaju duže procedure, promjene ili dopune zakona, za planske dokumente, tenderske procedure i dr, navesti kada i kako su moguća rješenja i ko je nadležan za njihovu realizaciju. Načelnik bi bio odgovoran za koordinaciju elemenata i faza projekta.
Društvo prijatelja grada Sarajeva ovim povodom izražava nadu da će načelnici općina naći načina i iskazati spremnost i dobru volju da zajedno sa građanima rješavaju njihove male ili velike probleme koji utiču na kvalitet i dostojanstvo života svakog pojedinca i društvene zajednice u cjelini. Formula četiri koraka nije vremenski određena jer se smatra da se cijeli proces obavlja dugoročno i - kontinuirano.
Sa čestitkom za izbor/reizbor na načelničku funkciju, Društvo prijatelja grada Sarajeva izražava nadu da su načelnici činom izbora preuzeli veliku odgovornost i obavezu da sarađuju sa građanima, čega su valjda svjesni. Moguće da i nisu jer niko od njih Društvu prijatelja grada Sarajeva još nije odgovorio da li prihvata ili odbija napraviti četiri predložena koraka.
TATJANA NEIDHARDT, predsjednica DPGS-a,
i HAJDAR ARIFAGIĆ, član Udruženja