Dio građana i dalje vjeruje samo u keš, ali... - Budućnost plaćanja u BiH je digitalna
Građani BiH sve više prihvataju digitalna i beskontaktna plaćanja, ali tržište još ima značajne izazove na putu potpune digitalizacije, pokazalo je MasterIndex istraživanje navika i potreba aktivnih korisnika platnih kartica koje je provela kompanija Mastercard.
Istraživanje je pokazalo da 95 posto građana posjeduje debitne kartice, više od 20 posto koristi i kreditne kartice, a 73 posto je platilo karticom u posljednjih sedam dana. Također, 63 posto korisnika poznaje beskontaktno plaćanje, a 41 posto ih već aktivno koristi.
Edukacija
- Mobilna beskontaktna plaćanja poznaje 74 posto, ali 70 posto korisnika i dalje radije plaća fizičkom karticom. Digitalni novčanik korisnici prepoznaju po brzini i sigurnosti (61 posto), praktičnosti (51 posto) i sigurnosti transakcija (39 posto). Online plaćanja rastu, te 34 posto plaća karticama, a 30 posto preko mobilnih aplikacija. Ekološke i društvene teme postaju važne pa 71 posto smatra da kompanije trebaju poslovati odgovorno, s prioritetom na mala preduzeća (50 posto), obrazovanje mladih (49 posto) i lokalne ekološke inicijative (42 posto), pokazalo je istraživanje.
Prema istraživanju, većina građana posjeduje debitne kartice, čak 95 posto ispitanika, dok se upotreba kreditnih kartica povećava i sada ih koristi više od petine stanovništva. Navika korištenja kartica postaje izraženija: 73 posto ispitanika platilo je karticom u posljednjih sedam dana, što predstavlja značajan rast u odnosu na prethodnu godinu. Ipak, gotovina i dalje zadržava značajno mjesto - trećina korisnika radije plaća gotovinom, čak i kada posjeduje karticu.
Beskontaktno plaćanje ostaje najprepoznatljivija funkcionalnost: 62,8 posto korisnika je upoznato s njim, a 41 posto već aktivno koristi beskontaktna plaćanja u prodavnicama. Ipak, 33 posto ispitanika i dalje preferira gotovinu, što ukazuje na potrebu za daljom edukacijom i širenjem prihvatne mreže. Prednosti koje korisnici najčešće ističu su praktičnost, jednostavnost i sigurnost, a beskontaktna plaćanja najčešće se koriste u supermarketima, prodavnicama i na benzinskim stanicama. Ograničeno prihvatanje kartica na određenim lokacijama i dalje je ključna prepreka širem usvajanju. Korisnici ističu da bi češće koristili kartice kada bi trgovci nudili više popusta, bogatije programe lojalnosti i širu dostupnost POS terminala, posebno u malim radnjama, kafićima i taksi-vozilima.
Mobilna i online plaćanja su u porastu, ali još nisu svakodnevica većine korisnika. Iako 74 posto ispitanika zna za beskontaktna plaćanja putem mobilnog telefona, dvije trećine ne razumiju kako tehnologija funkcioniše, a 70 posto i dalje radije plaća fizičkom karticom, što ukazuje na potrebu za dodatnom edukacijom.
Brzina i sigurnost
Također, online kupovina postaje sve popularnija - 35 posto korisnika kupuje mjesečno online iako plaćanje pouzećem i dalje dominira sa 57 posto, ali i plaćanje online karticama je poraslo na 34 posto, dok je plaćanjem putem mobilne aplikacije banke na 30 posto. Trećina koristi kartice za online plaćanja, ali mnogi još izbjegavaju čuvanje podataka u aplikacijama ili na veb-sajtovima. Sigurnosne brige ostaju prisutne - 60 posto korisnika barem jednom je odustalo od online kupovine zbog straha za sigurnost.
- Rezultati ovogodišnjeg MasterIndex istraživanja pokazuju da građani Bosne i Hercegovine sve više prihvataju digitalna i beskontaktna plaćanja, pri čemu brzina, praktičnost i sigurnost ostaju ključni faktori njihovih navika. Iako se kartice sve češće koriste, gotovina i dalje zadržava značajno mjesto, što pokazuje da postoji prostor za edukaciju i unapređenje infrastrukture. Podaci jasno pokazuju da, iako mala i srednja preduzeća aktivno koriste poslovne kartice, postoji značajan prostor za unapređenje digitalnog upravljanja i veće efikasnosti poslovanja, što otvara mogućnosti za inovacije i razvoj u ovom sektoru. Budućnost plaćanja u BiH je digitalna, ali mora biti dostupna, sigurna i prilagođena potrebama svih korisnika, istakla je Jelena Sretenović, direktorica Mastercarda za tržišta Bosne i Hercegovine, Srbije i Crne Gore.