Alarmi u automobilskoj industriji počeli su da se pale, Volkswagen u problemima, izazovno je i za bh. firme
Krah pregovora uprave najvećeg evropskog proizvođača automobila Volkswagena i sindikata o produženju dugogodišnjeg kolektivnog ugovora prema kojem su zabranjeni gašenje tvornica i radnih mjesta VW-a u Njemačkoj, upalio je alarm u evropskoj autoindustriji. Alarm je zazvonio ponovo i na podatak koji je iznio Volkswagen, a odnosi se na to da je njegov operativni profit u trećem kvartalu pao za 42 posto zbog slabih rezultata u osnovnoj jedinici putničkih automobila i velikih troškova.
Situacija je postala dodatno komplikovana, jer se u Kini posljednjih godina pojavila nova konkurencija - u sektoru električnih automobila, a također i u premium segmentu. Kako navode stručnjaci, skoro trećina motornih vozila proizvedenih širom svijeta sada dolazi iz kineskih fabrika. One proizvode daleko jeftinije nego što bi to bilo moguće u Evropi.
Tržišta
Svi ovi podaci navode na zabrinutost kako same proizvođače automobila tako i njihove saradnike i dobavljače kojih ima i u Bosni i Hercegovini.
Da je situacija ozbiljna, moglo se vidjeti i iz podatka da kompanije iz BiH ove godine rijetko učestvuju na sajmovima automobilske industrije pa ih tako nije bilo ni u Wolfsburgu na 12. međunarodnom sajmu dobavljača (IZB2024) koji organizuje Volkswagen.
Armin Hodžić, voditelj Grupacije automobilske industrije pri Privrednoj komori FBiH, koji je obišao IZB2024, kazao nam je da je trenutna situacija u automobilskoj industriji svakako utjecala na bh. kompanije.
- Domaće firme osluškuju šta će se desiti, međutim, bitno je za naše kompanije da se pojave na nekim sajmovima vezanim za ovu industriju, ako ne u Evropi, onda na nekim drugim tržištima jer tamo kao novi igrači mogu imati i veću popularnost, zainteresovanost i mogućnost napretka i dogovora, istakao je Hodžić.
Kazao je kako se na ovogodišnjem sajmu moglo vidjeti da je situacija dosta drugačija u odnosu na ranije godine, čemu u prilog ide činjenica da je sam organizator, Volkswagen, takoreći sišao među dobavljače, obavljao direktne razgovore, imao svoj štand i družio se, što je velika promjena u odnosu na ranije godine kada su bili “nedodirljivi”.
- Očito je da se stanje promijenilo, kao i njihovo razmišljanje i odlučili su da su živa riječ i direktni susret ipak mnogo važniji u trenutnoj situaciji. Također, ove godine totalno je promijenjen koncept samog sajma i ono što se moglo primijetiti jeste da je bilo manje firmi koje su izlagale takoreći prave dijelove automobila poput šasije, više je to ličilo na neki IT sajam, odnosno fokus je bio na IT opremi, tehnološkim inovacijama, na zelenoj ekonomiji, e-mobilnosti, tj. na digitalnim rješenjima, dodao je Hodžić.
Prema njegovim riječima, poznato je da VW kao najveći evropski proizvođač automobila ima veliki broj dobavljača raznih dijelova iz cijelog svijeta, pa i iz BiH.- Naše firme rade brojne komponente za automobile za razne proizvođače, pa između ostalih i za VW. Okretanje proizvođača električnim vozilima utjecalo je na to da se i bh. firme prilagode novonastaloj situaciji, jer npr. kompanije koje rade kablove naći će primjenu kod svakog proizvođača automobila bez obzira na pogon. Također, imamo i dosta inžinjerskih firmi koje bi tu mogle pronaći svoju šansu. Znate kako se kaže, svaka neprilika nekome je prilika. Mogu reći da se naše kompanije dobro prilagođavaju, pa čak imamo i kompanije iz BiH koje kupuju strane firme u EU i na taj način sebi otvaraju tržišta, kazao je Hodžić, dodajući da izazovno vrijeme zahtijeva prilagođavanja, a posebno kad se uzme u obzir evropska direktiva o oporezivanju karbona od 1. 1. 2026. za koju su firme već počele da se prilagođavaju, ne čekajući nadležne.
Da je situacija izazovna, potvrdio nam je i Mahmut Galijašević, generalni direktor Mann+Hummel BA iz Tešnja, kompanije koja se bavi proizvodnjom filtera, pretežno za automobilsku industriju.
- Njemačka autoindustrija pokretač je njemačke ekonomije, a bh. automobilska industrija je direktno vezana za njemačku, stoga će direktnih i indirektnih posljedica trenutne krize u njemačkoj autoindustriji sigurno biti na bh. kompanije. Naime, ova kriza koju trenutno VW proživljava sigurno će se direktno pa i indirektno odraziti na lanac snabdijevanja dobavljača koji isporučuju dijelove ili direktno VW ili firmama koje rade za VW. Tako da je očekivati u narednom periodu pritisak i na kompanije koje su dio tog lanca snabdijevanja u automobilskoj industriji, kazao je Galijašević.
Prilagođavanje
Naglasio je i kako jedan od razloga zašto VW trenutno ima problem jeste transformacija koja je inicirana potrebama za smanjenjem CO2 emisije.
- Sigurno u toj transformaciji kompanije moraju da pronađu pravi način da odgovore na izazove konkurentnosti, pogotovo kad su u pitanju kineski proizvođači automobila koji su jako, jako konkurentni. S druge strane, mnoge kompanije pa i njemački i evropski proizvođači automobila će u jednom dijelu da nastave proizvodnju klasičnih motora sa unutrašnjim sagorijevanjem i zapravo je pitanje prilagođavanja kompanija koje u isto vrijeme uvode novi sistem pogona i s druge strane nastavljaju proizvodnju postojećih proizvoda jer motori sa unutrašnjim sagorijevanjem nisu se ugasili. I to je jedan od najvećih izazova za kompanije, kazao je Galijašević.
Dodao je kako su i oni, njihova korporacija, ali firma u Tešnju svjesni ovog izazova sa kojim se susreću kompanije iz automobilske industrije.
- Naš osnovni biznis jeste filtriranje, što ima široku primjenu i u svakom segmentu proizvodnje koji traži filtere mi imamo posla. Ipak, i mi smo prepoznali ove izazove i u nekoj smo fazi takoreći transformacije, tražimo nove prilike. Naime, većina posla i prometa i dalje nam je vezana za automobilsku industriju, ali smo otvoreni i za nove izazove i otvaramo se prema novim biznisima, istakao je Galijašević.
Kazao je i da je autoindustrija na globalnom nivou u fazi transformacije sa klasičnih motora na alternativne, a vrijeme će pokazati šta ta alternativa nosi.