Novi problemi prilikom ulaska u EU: Bh. privrednici strahuju od dužih čekanja na graničnim prelazima

Njemačka granica granični prelaz/
U prvoj polovini novembra očekuje se početak primjene EES-a
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Novi sistemi ulaska i registracije u Evropsku uniju neće utjecati samo na građane, već i na privrednike, a posebno na prevoznike. Prevoznici strahuju da će ionako velike gužve na graničnim prelazima preko kojih se vrši uvoz robe u EU, postati još veće.

Bosanskohercegovačke privrednike očekuju novi problemi na granicama prilikom ulaska u EU. U prvoj polovini novembra očekuje se početak primjene EES-a, a naredne godine i Evropskog sistema putnih informacija i autorizacije.

- Sistem ulaska/izlaska (EES) je automatizovani informatički sistem za registraciju državljana zemalja izvan Evropske unije koji putuju u svrhu kraćeg boravka, svaki put kada pređu vanjske granice bilo koje od 29 evropskih zemalja koje koriste ovaj sistem. Za potrebe EES-a, "državljani zemalja izvan EU" su putnici koji nemaju državljanstvo bilo koje zemlje Evropske unije ili državljanstvo Islanda, Lihtenštajna, Norveške ili Švicarske. "Kraći boravak" znači do 90 dana unutar bilo kojeg perioda od 180 dana. Navedeni period se računa kao jedinstveni period za sve evropske zemlje koje koriste EES. Ciljani datum kada bi EES trebao postati operativan je 10. novembar 2024. godine, ističu iz Odjela za komunikacije Delegacije EU i Ureda specijalnog predstavnika EU u BiH.

Sa druge strane, Evropski sistem putnih informacija i autorizacije (ETIAS) bi trebao postati operativan u prvoj polovini 2025. Iz Odjela za komunikacije naglašavaju da će novi sistem putovanja omogućiti efikasniji postupak upravljanja granicama. Sa druge strane, domaći prevoznici očekuju dodatne probleme. Već godinama se suočavaju sa dugim čekanjima i gužvama na granicama.

- Nažalost evo već 10 godina, od kada sam bukvalno na čelu Udruženje prevoznika, borba se vodi sa institucijama da se poboljšaju uslovi rada i brzi protok robe na granicama i graničnim prelazima, carinskim terminalima, ali nažalost moram reći da se apsolutno ništa nije promijenilo po tom pitanju. Znači, ostalo je isto, čak u nekim segmentima još i gore na nekim graničnim prelazima koji su najfrekventniji, to je Gradiška, Izačić, Rača, Pavlovića most, sada i Karakaj dolje, tako da apsolutno se ništa nije promijenilo, upozorava Nikola Grbić, predsjednik Udruženja prevoznika RS-a.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Grbić smatra da će se upotrebom EES-a na granicama sa EU stvoriti još veće gužve koje će dovesti do dužeg čekanja i većeg broja problema. I iz VTK-a BiH upozoravaju na problem koji očekuje privrednike. I trenutno su u problemima, jer za izvoz roba biljnog i životinjskog porijekla u EU postoje samo dva cestovna granična prelaza sa svim inspekcijskim organima.

- Uspostava Entry/Exit Sistema produžiće vrijeme zadržavanja na graničnim prijelazima. Prema optimističnim predviđanjima dodatno zadržavanje po osobi će iznositi oko jedan minut. Jasno je da mi ne možemo odlučivati o tome da li će Europska unija unaprijediti sistem kontrole vlastitih granica ili ne, ali bismo trebali barem očekivati razumijevanje Europske unije da i u našem i u vlastitom interesu, osigura realizaciju ovdje obrazloženog prijedloga za prekategorizacijom graničnih prijelaza sa Republikom Hrvatskom/Europskom unijom, te da eliminira ograničenje boravaka profesionalnih vozača koji obavljaju međunarodni prijevoz roba i putnika, zaposlenih u kompanijama u Bosni i Hercegovini, upozorava Zijad Sinanović, direktor Sektora za transport i komunikacije VTKBiH.

Uvjeren je da bi se morale pokrenuti hitne kampanje službenog i preciznog informiranja javnosti u svim državama koje dijele granicu sa Europskom unijom. Te kampanje moraju provoditi nadležni organi. Ključno pitanje je da li će Europska unija programirati EES tako da jednako precizno izračuna vrijeme provedeno na njenoj teritoriji ili će nastaviti koristiti računanje broja datuma.

"Ovo će ujedno biti i signal da i Europska unija razumije nedostatak trenutnog sistema u cijelosti, kao i da je spremna ne samo ispraviti taj nedostatak, nego i poduzeti korake za osiguranje statusa profesionalnih vozača identičnog onome koji imaju članovi drugih učesnika u lancima isporuke, pri obavljanju svoje profesionalne djelatnosti (članovi avionskih i brodskih posada), a koji su izuzeti od ograničenja boravka na teritoriji Europske unije pri obavljanju transportne aktivnosti", naglašava Sinanović.

Rješenje vidi u osiguranju statusa BIP graničnih prijelaza (sa svim inspekcijskim kontrolama) za granične prijelaze Svilaj i Izačić, te osiguranje statusa graničnih prijelaza sa obostranom fitosanitarnom kontroloma za granične prijelaze Orašje, Kamensko i Ivanica, te u osiguranju statusa profesionalnih vozača identičnog statusu koji imaju drugi članovi učesnika u lancima isporuke, na način da budu izuzeti od ograničenja boravaka na teritoriji Europske unije pri obavljanju transportne aktivnosti.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/76rQwnISfkE?si=XundSJjNJDfjBOMf" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>