Zimi gaze blato, a ljeti trpe nesnosivu prašinu: Mještani Galovca žele miran život

Marinko Kelavić se obraća okupljenim mještanima na protestu/Mz Radojčići

Marinko Kelavić se obratio okupljenim mještanima na nedavno održanom protestu

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Mještani mjesne zajednice Radojčići u Maglaju nedavno su protestovali u Galovcu, na ulazu u bazu turske kompanije Cengiz İnşaat, koja je izvođač radova na dionici autoputa 5c Medakovo - Ozimica. Na ovaj način još jednom su izrazili nezadovoljstvo zbog načina na koji se odvija gradnja dijela dionice od sedam kilometara, a koja prolazi kroz pomenutu maglajsku mjesnu zajednicu, problema kojih, tvrde, svakodnevno imaju, neprijatnosti i prouzročenih šteta na njihovim objektima i imanjima.

Prema riječima Marinka Kelavića, predsjednika Vijeća MZ Radojčići, prošle godine su počeli radovi na dionici autoputa Medakovo - Ozimica, čija gotovo jedna trećina, u dužini od sedam kilometara, prolazi kroz općinu Maglaj, odnosno kroz naseljena mjesta Galovac i Strupina. Ona sa Radojčićima čine ovu mjesnu zajednicu.

Nezadovoljstvo mještana

- U travnju prošle godine su počeli pripremni radovi na izgradnji pristupnog puta i baze/kampa za radnike Cengiza u Galovcu, a nakon toga probijena je i trasa buduće dionice autoputa 5c. Prvi problemi su se pojavili izgradnjom baze u naseljenom mjestu bez ikakve prethodne najave ili konsultacija sa mještanima Galovca ili predstavnicima MZ Radojčići. Teški radni strojevi, kamioni i dolazak više stotina radnika u bazu, stvarajući svakodnevnu buku, prašinu, velike količine blata, različita onečišćenja okoliša i povremene zastoje na putu, u znatnoj mjeri su promijenili život ljudi u našoj mjesnoj zajednici. Sve ovo je prouzrokovalo veliko nezadovoljstvo mještana i potrebu da se održe i mirni prosvjedi, kaže Kelavić.

Objašnjava da je prolaskom koridora 5c kroz njihovu mjesnu zajednicu došlo do iseljavanja desetak kuća, ali i do presijecanja drugih infrastrukturnih objekata i instalacija - lokalnih puteva, telefona, lokalnog vodovoda. I pored toga što se većina njih nastoji brzo sanirati ili tražiti neka druga alternativna rješenja, sve ovo, u znatnoj mjeri je, naglašava, “promijenilo decenijske navike naših mještana”.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Porodična kuća Pave Kožul udaljena je 40 metara od baze izvođača radova. Kazuje da je svima teško jer zimi gaze blato, a ljeti trpe nesnosivu prašinu. Najavila je da će, ukoliko se ne riješi problem, biti primorana sudskim putem tražiti svoja prava.

- Prije trase, kad su se rješavali imovinskopravni odnosi, dala sam im do znanja da mi ne mogu uzeti ni kvadrat dvorišta, jer po Zakonu o eksproprijaciji se kaže da nema cijepanja čestice. Nama su uzeli šest kvadratnih metara dvorišta, uopće nisu htjeli da razgovaraju o isplati kuće. Poslije toga je sagrađen kamp koji je blizu naših kuća. Primorani smo svakodnevno slušati buku i radove teških mašina. Nema nedjelje. Razmišljamo o podnošenju tužbe za nanošenje duševne boli. Poštujem što je za Bajram bilo tiho, ali na Božić su svi strojevi popaljeni i sve je ovuda grmjelo, priča Pava Kožul.

Tvrdi da su izloženi sitnim provokacijama poput sviranja iz vozila u noćnim satima, da će tražiti obeštećenje, a ako ga ne mognu dobiti mirnim putem, “ići ćemo u sudski proces”.

Naglašava kako je ugroženo pet kuća, a na jednoj su popucali zidovi zbog vibracija i rada građevinskih strojeva. Uz to, izvođač radova sve vrijeme koristi “put koji smo mi mještani izgradili vlastitim sredstvima”.

- Svjesni da neće doći do izmještanja baze Cengiza, tražili smo bar kompromis, da se napravi samo drugi ulaz u kamp, izravno sa trase koridora 5c. Na taj način bi se riješio dio naših problema, jer bismo izbjegli gužvu, prašinu i buku kroz naseljeno mjesto. Tražili smo izgradnju jednog malog pješačkog prolaza ispod koridora i izgradnju lokalne ceste u Galovcu od baze Cengiza do potputnjaka Galovac 1/Grabovica (u dužini oko 300 metara) jer sadašnje rješenje, koje nas usmjerava na lokalni put kroz Strupinu, znatno je duže i tehnički loše osmišljeno, kaže Kelavić.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Dodaje kako je jedan od većih problema i izgradnja lokalne ceste 35 za Lukiće (Strupina), koja je trebala biti završena u sedmom mjesecu, a davno obustavljeni radovi još nisu ni počeli. Zbog toga mještani koriste zaobilazni, makadamski put, koji je za dva kilometra duži, da bi došli do Novog Šehera.

Mještani se nadaju da će ih uvažavati i poštovati kako bi izbjegli nove proteste ili blokade radova

- Autom to i nije tako veliki problem, ali zamislite djecu koja idu pješice u školu ili starije osobe koje nemaju auto, a trebaju liječniku, u trgovinu, crkvu..., priča nam Kelavić.

Mjesna zajednica Radojčići dala je rok do 20. 12. da se ispune njeni zahtjevi i riješi problem.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Međusobno uvažavanje

- Naša MZ je jedna od rijetkih mjesnih zajednica na širim prostorima u kojoj složno žive Hrvati, Bošnjaci i Srbi i gotovo su svi povratnici na ognjišta. Višenacionalno vijeće MZ Radojčići je zasigurno jedno od najsložnijih i najaktivnijih u općini Maglaj. Smatramo da bi se i predstavnici lokalne vlasti iz Općine Maglaj, ali i predstavnici viših razina vlasti trebali daleko više uključiti u rješavanje naših problema. Naš Galovac i naša Strupina zaslužuju bar mrvice, naši financijski zahtjevi su puno manji od realnih, koje bismo trebali tražiti za blizu sedam kilometara dionice Medakovo - Ozimica koja prolazi kroz naša dva sela, poručuje Marinko Kelavić.

Iz MZ Radojčići kažu kako su svjesni da je interes cijele Bosne i Hercegovine izgradnja autoputa, ali da “svi drugi trebaju biti svjesni da nam se, pored oduzimanja stoljetnog mira i čistog okoliša, gaze i bez naknade oduzimaju i naši putevi, mostovi koje smo vlastitim rukama i novcima gradili”.