Trebalo je hitno reagovati u obnovi pruge: Kako će se gubici odraziti na privredu?
Inicijativa poslodavaca da preuzmu saniranje oštećene pruge na lokalitetu Donje Jablanice uz određene benefite koje bi imali kasnije zaista je postojala. To su za Oslobođenje potvrdili Nedret Kikanović, predsjednik Privredne komore Tuzlanskog kantona, i Ibrahim Meškić, potpredsjednik Udruženja poslodavaca Zeničko-dobojskog kantona.
Koga da tužimo?
Upravo kompanije iz ova dva kantona, poput lukavačkog GIKIL-a i zeničkog ArcelorMittala, finansijski su pretrpjele najveće gubitke zbog prekida željezničkog saobraćaja na području Jablanice, usljed prirodne nesreće koja je zadesila 4. oktobra ovaj kraj. Radne sirovine pomenutim kompanijama dopremaju se preko Luke Ploče.
- GIKIL je najveći uvoznik i drugi najveći izvoznik u Bosni i Hercegovini. To će se odraziti na spoljnotrgovinsku razmjenu, kako TK tako i BiH, jer je jedan od nosilaca hemijske industrije u našoj zemlji. Sa prestankom rada GIKIL-a prestaje rad ArcelorMittala Zenica, a to vuče kompletno građevinarstvo, kaže Kikanović.
Meškić navodi da su GIKIL i Mittal pretrpjeli najveće štete, ali da ima još ugroženih firmi.
- Objavljuje se stalno da je dnevni gubitak Željeznica 280.000 maraka, što je zanemarljivo u odnosu na gubitke koje imaju krajnji korisnici, kompanije koje moraju tražiti alternativna rješenja za prevoz i čiji se dnevni gubici mjere milionima. Znam da je Natron Hayat iz Maglaja među kompanijama koje trpe štete, a tu si naftaši. Poslodavci su nudili da saniraju prugu, jer trpe ogromne gubitke, puno veće od Željeznice FBiH, koja je državna kompanija i država će uvijek sanirati njihove gubitke. Privatnim kompanijama, našim poslodavcima, niko neće sanirati štetu niti oni mogu tužiti bilo koga, jer se radi o prirodnoj katastrofi. Ali, nečinjenje, odnosno propuštanje dužnog činjenja od Vlade i resornih ministarstava koji su trebali hitno reagovati da se uspostavi željeznički saobraćaj, predstavlja krivično djelo. Ovako je ugrožena čitava privreda, smatra Meškić.
Irfan Halilagić, premijer Tuzlanskog kantona, kaže da su iskazali želju i potrebu da pomognu GIKIL-u.
- Sutra ćemo zvanično imati materijale na sjednici Vlade, da donosemo zaključke u kojem pravcu bi ta pomoć eventualno išla. Sanacija pruge je na federalnom nivou i mi ćemo svakako biti od pomoći, to sam poručio kolegama. GIKIL je veliki privredni subjekt koji za sebe veže i druge poslovne partnere, ima blizu hiljadu radnika i svaka igra oko GIKIL-a neće donijeti ništa dobro privredi TK-a. Vlada TK-a biće uz GIKIL, ističe Halilagić.
Iz GIKIL-a navode da nastavljaju rad, da imaju velike gubitke, ali da nema razloga za paniku.
- Direktor (Almin Suljić, op. pr) je podnio ostavku iz zdravstvenih razloga. Ostala tri člana uprave i dalje rade. S obzirom na sjednicu, na kojoj je gradonačelnik (Edin Delić, prvi čovjek Lukavca, op. a) nezvanično izjavio da GIKIL za mjesec staje s proizvodnjom, mi smo se sastali sa članovima uprave. Rečeno nam je da nema razloga za brigu, ugalj dolazi, proizvodnja se nastavlja, a da se baziramo na sanaciju pruge, kaže Ermin Halilović, predsjednik Sindikata GIKIL-a, uz objašnjenje da očekuju pomoć vlada TK-a i FBiH u što bržoj sanaciji željezničke pruge.
Iz kompanije ArcelorMittal Zenica nam kažu da je potreba za preusmjeravanje teretnog prometa iz Luke Ploče ka alternativnoj luci - Kopar prouzrokovala gubitak od 1,5 miliona eura.
Nezadovoljni kupci
- Ova neočekivana situacija znatno je poremetila našu proizvodnju. Kako bismo očuvali trenutne zalihe koksa, koje su sada svedene na svega četiri dana, odlučili smo privremeno smanjiti proizvodnju. Normalno stanje, s kojim osiguravamo stabilnost u proizvodnom procesu, uključuje zalihe od 30 dana. Ovaj problem dodatno opterećuje naše proizvodne parametre i izaziva nezadovoljstvo kod kupaca zbog kašnjenja u isporuci, navode iz AMZ-a.
Dodaju da smanjenje proizvodnje i nedostupnost koksa također imaju negativan uticaj na kapacitet isporuke toplotne energije prema gradu, što može izazvati posljedice za grijanje Zenice.
Podsjetimo, federalni premijer Nermin Nikšić izjavio je da željeznička pruga mora biti sanirana u što kraćem roku, uz najavu da će Vlada brzo razmatrati informaciju o tom pitanju.