Prevoznici upozoravaju: Kamioni će stati, a lanci opskrbe prekinuti

Protest prijevoznika 1. septembra 2025/Damir Deljo
Damir Deljo/OSLOBOđENJE
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Udruženja cestovnih prevoznika iz Srbije i Bosne i Hercegovine upozoravaju da bi zbog novog sistema provjere ulaska državljana trećih zemalja u šengenski prostor moglo doći do ozbiljnog poremećaja u teretnom prometu.

Blokada šengenskih granica

Ako se problem statusa vozača kamiona hitno ne riješi, najavljuju blokade šengenskih granica, što bi moglo dovesti do zastoja u opskrbi i ozbiljnih posljedica za tržište Europske unije.

Ako se ne riješi problem vozača kamiona nastao uvođenjem novog sistema za provjeru ulaska državljana trećih zemalja u šengenski prostor, uslijedit će blokada šengenskih granica.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Na to upozoravaju udruženja iz Srbije i Bosne i Hercegovine, koja već mjesecima pokušavaju uvjeriti europske dužnosnike da je rad prema novim pravilima neizvodiv te da postoji realna opasnost da se vozači, a samim time i roba u kamionima, vraćaju s granice.

- Već nekoliko godina, a pogotovo posljednjih godinu dana, intenzivno se obraćamo Europskoj komisiji. Sva upozorenja i dopise koje šaljemo prosljeđujemo i našim vlastima kako bi bili upoznati s onim što radimo i kako bismo dobili njihovu podršku. Upozorenje potpisano u Bijeljini poslano je Europskoj komisiji, veleposlanicima svih šengenskih zemalja u Beogradu i Sarajevu, našim nadležnim institucijama te nadležnim tijelima u Bosni i Hercegovini, kaže Neđo Mandić, predsjednik Poslovnog udruženja Međunarodni transport, prenosi Dnevnik.hr.

Apelira na rješavanje problema. 

- Tvrdnja da se ništa nije promijenilo nije tačna. Ako je nekad bilo pet zemalja, to je bio jedan teritorij, a danas imamo 27 zemalja, što je neusporedivo veće područje. Nekada su bila potrebna tri do četiri dana da bi se došlo do Schengena, a danas je Schengen na našoj granici. Kamo god krenemo – u Hrvatsku, Mađarsku, Rumunjsku ili Bugarsku – svuda je Schengen. U trenutku kada upalimo kamion mi smo već u Schengenu i tih 90 dana u razdoblju od 180 dana nije dovoljno za rad, tvrdi Mandić.

Naglašava da prema novim pravilima vozači kamiona imaju svega devet do deset dana stvarnog rada, što nije isplativo ni vozačima ni prevoznicima. Upozorava da, ako se ništa ne promijeni do 10. aprila, 99,9 posto vozača iz Srbije, Bosne i Hercegovine i Sjeverne Makedonije neće moći ući u Europsku uniju.

-To znači da će svi kamioni stati, svi lanci opskrbe će se prekinuti i nastat će kolaps koji nitko ne želi. Šengenski sporazum je uveden s jasnim ciljem da se onemogući ilegalne migracije, rad na crno i sve negativne pojave, i to je u redu, kaže Mandić.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Problem je, kako objašnjava, u tome što vozač kamiona nije migrant, nije običan turist i ne ide raditi na crno. Riječ je o zaposlenoj osobi koja ima svu potrebnu dokumentaciju – za sebe, za vozilo i za robu – te svaki put legalno ulazi u zemlju.

Tri dana na granici

-Za vozača je ovo katastrofa i zbog toga imamo ovaj problem. Treba razlikovati problem vozača i problem transportne kompanije. Vozač ne želi doći u situaciju da više ne može raditi. Kako bi to izbjegao, napustit će domaće preduzeće i otići raditi u slovensko, njemačko, hrvatsko ili neko drugo strano preduzeće, gdje će moći normalno raditi. Strah da će vozači otići, a većina hoće, dovodi prevoznike u bezizlaznu situaciju. Imaju kamione i sve uslove za rad, ali nema ko voziti. To će dovesti do prekida lanaca opskrbe jer su srpsko, bosansko i makedonsko tržište specifični u odnosu na europska tržišta, kaže Mandić.

Upozorava i da prevoznici iz Europske unije neće slati svoje kamione u Srbiju kako bi čekali po tri dana na granici. Kako navodi, proteklih desetak dana na graničnom prijelazu Batrovci čekalo se i do tri dana.

- Ako tri dana čekate na ulazak i još tri dana na izlazak, kako ćete raditi, zarađivati i opstati? To će moći raditi isključivo prevoznici s vozačima s Balkana. No ti vozači više ne mogu voziti, napuštaju naša preduzeća i zapošljavaju se u drugim zemljama. Mi ostajemo bez prevoznika i dolazi do kolapsa. Neće biti robe za repromaterijal, neće biti robe široke potrošnje i to će zaista izazvati ozbiljne probleme, upozorava Mandić.

U posljednja tri mjeseca prevoznici su pod pritiskom da krenu u blokade, a postavljen je i rok prema kojem, ako do 15. januara ne bude pozitivnih pomaka koji bi upućivali na to da će problem biti riješen prije 10. aprila blokade postaju neizbježne.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

-Te blokade ne bi značile potpunu obustavu prometa jer niko ne želi blokirati putnički promet.

Blokirali bismo terminale na graničnim prelazima namijenjene teretnom prometu jer se borimo za opstanak prevoznika u teretnom prometu. Njihov opstanak moguć je samo ako zadržimo naše vozače i spriječimo njihov odlazak u druge zemlje, zaključuje Mandić.