Ostvari svoj san, postani pilot za dan

ibrahim topic obucava omladince/

Ibrahim Topić obučava omladince/

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Budućnost vazduhoplovstva u svim zemljama svijeta, pa i kod nas, neizvjesna je zbog modernih faktora, kao što su, naprimjer, distrakcije raznim uređajima, društvenim mrežama i igricama koje oduzimaju najviše vremena generacijama koje dolaze. Umjesto da fokusirano uče, da se zanimaju većim izazovima koji traže istrajnost i savjesnost, gdje nema instant-satisfakcije, nego ona dolazi nakon upornog truda i rada.

Osim toga, i roditelji danas nastoje previše zaštititi djecu, nisu spremni ni na minimalna izlaganja rizicima, a istovremeno društveni idoli obično su osobe koje su na internetu bez truda postale “instant-selebritiji” te praktično se nigdje ne promovišu ozbiljan trud, rad i zalaganje.

Škola letenja

Aladin Mujagić iz Bihaća sa svojih 26 godina postao je najmlađi instruktor letenja u BiH i svoje znanje nastoji prenositi dalje.

- Prošle godine dobio sam instruktorsko zvanje u vazduhoplovnoj školi Aerokluba Tuzla, to su partneri našeg Aerokluba Bihać. Tamo sam školovao tri učenika, jedan momak je imao 14 godina, njegova sestra 16 i još jedan momak 25 godina. Proveo sam lijepo vrijeme školujući tu omladinu. Napravili smo i 60-ak letova, koliko je propisano za osnovnu obuku sa svakim kandidatom. Svi oni su iz Tuzle, gdje je veći interes. Ja vjerujem i nadam se da i u Bihaću još ima volje i interesa kandidata koji žele postati piloti - jedriličari u Bosni i Hercegovini, mada je potrebno još mnogo više raditi na promociji aviosporta. Neke stvarne vrijednosti danas su potisnuli telefoni, igrice... Svi zajedno moramo raditi na raznim aktivnostima kako bismo omladini to prikazali kao nešto perspektivno i dobro. Nadamo se da ćemo ostvariti jedan uspješan projekat do kraja godine s ciljem da privučemo mlade osobe da dođu, vide, probaju, da se iz stvarne perspektive pokušaju zaljubiti u letenje, pa da onda mogu svojevoljno pristupiti pohađanju obuke ako su zainteresovani, kazao nam je Mujagić.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Njegov stariji kolega iz Bihaća Ibrahim Topić (40) radi zajedno sa njim u Aeroklubu Bihać.

- Aladin je bio moj učenik. Ja sam dobio ovlaštenja instruktora prije desetak godina i moji prvi učenici su tada bili srednjoškolci, Aladin i njegova tri prijatelja. U Bihaću u ovom momentu imamo petnaestak pilota sa važećim ovlaštenjima, a planiramo ih imati još i u narednoj godini reorganizirati školu letenja u skladu sa novim propisima Direkcije za civilno zrakoplovstvo BiH i nastaviti obučavati mlade momke i djevojke, ispričao nam je Topić.

Njihov uspješni klub baziran je na aerodromu Golubić, a radi se o istom aerodromu koji je kasnije postao temelj za gradnju civilnog aerodroma i osnivanje JP Aerodrom Bihać d. o. o, preduzeća koje je osnovano 1. 12. 2015. godine.

- Naš Aeroklub u ovom momentu je operator sportskog aerodroma Golubić i moram priznati da imamo prilično dobru suradnju sa menadžmentom JP Aerodrom Bihać. Imamo obećanja da će Aeroklub Bihać imati svoje mjesto na lokalitetu budućeg međunarodnog aerodroma u Bihaću i da ćemo dobiti jedan hangar na korištenje, u koji ćemo smjestiti svoje letjelice. Svakako je glavnim projektom planirana i jedna travnata staza paralelno sa betonskom slijetnom pistom koju bismo mi mogli koristiti pod uslovima u dogovoru sa budućim operatorom međunarodnog aerodroma u Bihaću, kazao nam je Topić, koji je i predsjednik Aerokluba.

Ibrahim je i autor projekta Postani pilot na jedan dan, kojim će nastojati probuditi interes mladih Bišćana za letenje.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

- Inicirao sam taj projekat Vladi Unsko-sanskog kantona, na njihov javni poziv neprofitnim organizacijama. Puni naziv projekta je Ostvari svoj san, budi pilot na jedan dan, u okviru kojeg bismo između 20 i 30 mladih ljudi iz Bihaća i cijelog kantona upoznali sa letenjem. Želimo da ih dovedemo na aerodrom, da održimo čas osnovne teoretske obuke i sa njima napravimo po jedan let u trajanju od 30 minuta, a to možemo raditi Aladin i ja, jer naša ovlaštenja dopuštaju da letimo sa gostima. Toliko je dovoljno da iskuse sve to i da se u njima probudi interes za dalje, kaže Topić.

Sportsko zrakoplovstvo znači ulazna vrata za avijatičarstvo, međutim, komercijalni piloti koji lete na velikim avionima moraju imati mnogo jaču obuku. Samo na simulatorima letenja, sa nepredviđenim okolnostima, moraju imati značajan broj sati i položiti trening kako bi mogli adekvatno reagovati.

Današnja omladina također bi se mogla privući sličnom nastavom, jer je vična baratanju kompjuterima i igricama, ali za to je potrebno kroz nastavne planove i programe predvidjeti mogućnosti koje bi pomogle da talentirana djeca biraju profesiju i da se školuju i za pilote.

Vazduhoplovstvo u Bihaću je postojalo i prije rata, a kada je Bihaćki okrug ‘92. godine pao u okruženje, nekolicina pilota je dala ogroman doprinos u probijanju blokada i spašavanju cijelog kraja od tereta okruženja.

Nikad se ne zna, jer kao što je važno da svaki grad ima robne rezerve, potencijal su za Bihać i ljudi i vještine koje posjeduju, a među njima su i piloti.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

- Nama je od interesa i budući međunarodni aerodrom Bihać i Aeroklub Bihać i škola letenja upravo zbog širenja vazduhoplovnog znanja. Da nije bilo Željave (Vojni aerodrom JNA u Bihaću) i ljudi koji su radili na njoj, sigurno ne bi bilo ni Ćoralića (ratni aerodrom Armije BiH u Cazinu, op. a). Ti ljudi koji su imali znanje upotrijebili su ga da se pripremi aerodrom u Ćoralićima, koji nam je u ratu svima spasio glavu. Moja misija je upravo to, širenje znanja i stvaranje perspektive za dobrobit svih nas, kaže Topić.

Iz Aerokluba Bihać su predlagali Vladi da se za potrebe kantona kupi mali avion, međutim, čim se ova tema spomene političarima, oni postanu zainteresovani i isključivo za helikopter, jer je popularna slika npr. Milorada Dodika ili Rame Isaka kako lete.

Hitni transport

- To je neophodno Upravi civilne zaštite, da se kupi jedan mali višenamjenski avion sa četiri ili šest sjedišta, koji bi služio za osmatranje požara, za potragu i spašavanje unesrećenih i milion drugih stvari. Helikopteri su investicije oko 50 miliona maraka, evo, Vlada KS-a je sad u tom projektu gdje školuju 5-6 momaka koje su povukli iz aeroklubova jer smo mi uvijek rasadnik za bilo kakvu struku. A cijeli projekt koji uključuje školovanje do pet momaka i sam avion može stati u proračun do 400 hiljada eura. To je ogromna razlika i daleko nam je to pristupačnije, a najvažnije je da imamo tu podršku iz zraka za sve potrebe, kad zatreba prevesti testove, lijekove, pacijente sa hitnim slučajem u Sarajevo u Klinički centar i mnogo toga, kaže Ibrahim.

Razlika u brzini je neznatna, a osim što je daleko jeftiniji, ključni argument za avion je i taj što njime mogu upravljati sportski piloti.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

A sportski piloti su resurs Bihaća i svakog drugog grada koji ih ima, te bi mudra i uspješna vlast trebala znati taj potencijal koristiti umjesto da se novac baca na helikoptere da bi se pored njega slikali ili snimali predizborne spotove.