Novalić predstavio rad Vlade: Cijela Federacija BiH veliko je gradilište

dionica 2 - Nemila - Vranduk, izgradnja potpornih zidova/Muhamed Tunović
U izgradnji je 38 kilometara autoputa/Muhamed Tunović
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Premijer Federacije BiH Fadil Novalić predstavio je nedavno rezultate rada Vlade na čijem je čelu sedam godina i tom prilikom istakao da je Federacija trenutno u boljoj poziciji nego što je bila 2014, što potvrđuju ključni ekonomski parametri.

Ekonomski rast

Novalić kaže da su, kada je imenovana Vlada, postavljena dva glavna cilja: ubrzati ekonomski rast i osigurati socijalnu ravnotežu. U tom smislu je federalna Vlada ostvarila napredak u odnosu na prethodni period, ali njegova namjera, kako kaže, nije da pokaže da je prethodna Vlada sa SDP-ovim Nerminom Nikšićem na čelu bila gora, već da jednostavno ukaže na poboljšanje makroekonomskih parametara.

Međutim, ono s čim premijer nije zadovoljan jeste dinamika izgradnje autoputa. Kaže da je to nešto čim se baš ne može pohvaliti, jer je koridor 5c zahtjevno pitanje, pa se nikad ne zna da li će se naići na vodu, klizišta ili na druge probleme, ali da može reći da je cijela Federacija BiH jedno veliko gradilište.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Novalić kaže da je Vlada na čijem je čelu u proteklih sedam godina izgradila 30,9 kilometara autoputa i da se trenutno gradi još 37,2 kilometra

On je tokom prezentacije rekao da su za vrijeme Nikšićevog mandata izgrađena 53,2 kilometra autoputa, da je u izgradnji ostavljeno još 13, te da je Vlada obezbijedila izvore finansiranja za još 24,4 kilometra autoceste.

S druge strane, Novalić kaže da je aktuelna Vlada u proteklih sedam godina izgradila 30,9 kilometara autoputa, da se trenutno gradi još 37,2 kilometra, te da je obezbijeđeno finansiranje još 120,9 kilometara. Novinare je zanimalo zbog čega je na planu izgradnje autoceste Nikšićeva vlada bila efikasnija.

- Mi imamo mnogo teže lokacije za gradnju poput Zenice, Vranduka, Ivana... Oni su gradili u dolini Bosne, tu je mnogo lakše, pojašnjava Novalić.

Nadalje kaže da su rezultati takvi i zbog toga što su brojni problemi pratili rad JP Autoceste, zbog kojih je došlo do promjena u upravi. Ponavlja zahtjevnost terena na kojem se grade trenutne dionice, u što se ubraja i jedan od najdužih tunela u jugoistočnoj Evropi (tunel Prenj) što, kako kaže, usporava i poskupljuje izgradnju svakog kilometra.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Novalić je govorio i o važnosti tunela Hranjen, koji će uprkos svim problemima biti završen.

image

Kilometri autoputa koje su izgradile Nikšićeva i Novalićeva vlada

- U ovoj godini osigurano je još 45 miliona KM, pored ranijih 90-ak miliona i ovaj tunel će biti završen, rekao je Novalić, dodajući da se radi o najdužem tunelu u našoj zemlji - od 5.600 metara.

Tunel Hranjen

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Podsjetimo, Autoceste FBiH nedavno su objavile tender za izgradnju tunela Hranjen - faza I - nastavak LOT 1 (iskop i izrada primarne podgrade glavne i servisne tunelske cijevi), kao i početak radova LOT 2 (ugradnja dijela sekundarne tunelske obloge). Iz ovog preduzeća ističu da je projekat itekako važan za BPK Goražde, kao i za kvalitetno povezivanje sa Sarajevom i ostatkom zemlje. Procijenjena ukupna vrijednost ugovora iznosi 32.500.000 KM, bez PDV-a, a rok za otvaranje ponuda je 30. juni. Premijerka BPK-a Aida Obuća je u vezi s tim izjavila da je objava tendera potvrda da pomenuti projekat neće doći u pitanje.

Federalni ministar prometa i komunikacija Denis Lasić, govoreći o realizaciji cestovnih infrastrukturnih projekata u FBiH, istakao je da na to utiču brojni faktori.

- U prethodnom periodu imali smo određena kašnjenja, koja su djelomično izazvana problemima u vezi s pandemijom koronavirusa, djelomično manjkom resursa na tržištu i lančanim poskupljenjem građevinskog materijala i usluga, kao i nedostatkom određenog građevinskog materijala na tržištu, što iziskuje dodatno vrijeme za njegovu nabavku. Zbog svega toga može doći do sporije realizacije pojedinih projekata u nekim fazama. Međutim, izvođači čim nabave potrebne građevinske materijale, intenziviraju radove, tako da se implementacija projekata nastavlja, pojašnjava Lasić.

Što se tiče koridora 5c, kako kaže, trenutno je u izgradnji 38 kilometara autoputa ukupne investicijske vrijednosti 1,14 milijardi KM, a ove godine počinje izgradnja blizu 85 kilometara autoputa u vrijednosti 2,46 milijardi KM.

- Prioriteti su tri dionice Putnikovo brdo - Medakovo, Medakovo - Ozimice i Ozimice - Poprikuše prema sjeveru kod Doboja, čime će kompletan sjeverni dio koridora u Federaciji BiH biti u izgradnji. Zatim su tu dionice Mostar sjever - Mostar jug i tunel Prenj, kao kapitalni i u strateškom smislu najvažniji, ali i tehnički najzahtjevniji projekti na koridoru, čija će izgradnja trajati pet godina i čime će biti kompletirana izgradnja 5c na teritoriji FBiH, naglasio je.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Autoceste Federacije BiH objavile su međunarodni tender za izgradnju autoceste na koridoru 5c, dionica Medakovo - Poprikuše, poddionica Medakovo - Ozimice

U petak su Autoceste FBiH objavile međunarodni tender za izgradnju autoceste na koridoru 5c, dionica Medakovo - Poprikuše, poddionica Medakovo - Ozimice (kod Tešnja), dužine 21,3 kilometra. Rok za dostavljanje ponuda je 9. august, a procijenjena vrijednost nabavke iznosi 160 miliona eura bez PDV-a.

Kako se navodi, na poddionici Medakovo - Ozimice gradit će se pored otvorene trase jedna petlja, dva dvostrana odmorišta, osam mostova i vijadukti, dva nadvožnjaka, petnaest podvožnjaka i jedan tunel dužine 2.200 metara. Predviđeni rok izgradnje je 30 mjeseci. Poddionica Medakovo - Ozimice finansirat će se iz sredstava osiguranih putem Evropske investicijske banke (EIB) te bespovratnim sredstvima EU od 79 miliona eura u okviru Agende za povezivanje preko Investicijskog okvira za zapadni Balkan (WBIF).

- Slijede godine velikih projekata i velikih ulaganja u završetak autoceste na koridoru 5c. U tom cilju nova uprava značajno je ubrzala sve procese. Uskoro ćemo raspisati i posljednji tender na sjevernom dijelu zemlje, čime će cijeli taj dio biti u određenoj fazi gradnje. Radi se o poddionici Ozimice - Poprikuše za koju ćemo izabrati izvođača do kraja godine. Procjene su da bi radovi trebali trajati tri godine, tako da ćemo sjeverni dio koridora kroz Bosnu, od Sarajeva do Doboja, završiti do kraja 2025. godine, naglašava Elmedin Voloder, direktor Autocesta FBiH.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Radna snaga

Podsjetimo, u izgradnju koridora 5c u FBiH do sada je uloženo 2,65 milijardi KM, uključujući investicije koje su u toku, a za izgradnju preostalih 123,8 kilometara autoceste bit će potrebno dodatnih 3,56 milijardi KM. I dok Novalić optimistično najavljuje da će izgradnja autoceste kroz FBiH biti završena do 2028. ili najkasnije do 2030. godine, Lasić kaže da na to utiče mnogo faktora.

- Rok je moguće ostvariti samo ukoliko se sve aktivnosti budu odvijale planski. Potrebno je pojednostaviti procedure. Pitanje kvalificirane i osposobljene radne snage već je izražen problem, kao i ukupna društveno-politička situacija u smislu odobravanja zaduženja i usporavanja procedura, kaže Lasić, dodajući i da stalno poskupljenje građevinskog materijala može blokirati radove.