Moramo biti dio umrežene Evrope: BiH stoji na pragu najveće razvojne šanse u svojoj historiji

Autoput, Raštelica, autoput traka, radovi na autoputu, Koridor VC/

Koridor 5c je dio osnovne mreže

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Putovanja i razmjena dobara i usluga bez zastoja, energetska stabilnost i digitalna umreženost Evrope, osnov su prosperiteta. Sve to omogućavaju transevropske mreže (TENs), zahvaljujući kojima i Bosna i Hercegovina ima jedinstvenu priliku za razvoj. Generalni sekretar ÖgfE-a Paul Schmidt ističe da su TENs ključna inicijativa EU usmjerena na povezivanje kontinenta putem integrisane transportne, energetske i digitalne infrastrukture.

- Uspostavljanjem koordiniranih koridora za ceste, željeznice, luke, električne mreže, plinovode i digitalne komunikacije, TENs promoviše efikasno kretanje ljudi, robe i informacija preko granica, ističe Schmidt.

Uključivanje regije

Naglašava da je Zapadni Balkan trenutno samo djelimično integriran u transevropske mreže, s tim da se neke veze podržavaju kroz EU inicijative i bilateralne projekte.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

- Potpuno uključivanje ove regije je ključno, jer osigurava nesmetane transportne veze s glavnim koridorima EU, omogućavajući lakšu trgovinu i mobilnost, a istovremeno poboljšava pristup energetskim mrežama koje unapređuju sigurnost, diverzifikaciju i integraciju obnovljivih izvora energije. Digitalna povezanost je podjednako važna, jer omogućava (mladim) ljudima, preduzećima i institucijama da učestvuju u široj evropskoj digitalnoj ekonomiji i imaju koristi od prekograničnih usluga, smatra Schmidt.

Naglašava da je potpuno umrežena Evropa vitalna za ekonomsku konkurentnost, otpornost i društvenu koheziju.

- Kada su sve regije, uključujući Zapadni Balkan, povezane integrisanim transportnim, energetskim i digitalnim mrežama, povećavaju se mogućnosti za trgovinu i investicije, olakšava se inovacija, a kontinent postaje otporniji na krize. EU planira proširiti TEN-T transportne koridore i TEN-E energetske mreže kako bi u potpunosti uključila Zapadni Balkan, istovremeno ulažući u prekogranične željeznice, autoputeve, energetske interkonektore i visokobrzinsku digitalnu infrastrukturu. Pored ovih općih ciljeva, EU je pokrenula nekoliko konkretnih inicijativa za jačanje povezanosti u regionu, naglašava Schmidt.

Navodi da je Ekonomski i investicijski plan za Zapadni Balkan izdvojio milijarde eura za podršku prioritetnim transportnim, energetskim i digitalnim projektima u zemljama poput BiH, Srbije i Sjeverne Makedonije.

- EU je, također, pokrenula nove Evropske digitalno-inovacijske centre i projekte obnovljive energije, osiguravajući da Zapadni Balkan bude potpuno integrisan u dugoročnu viziju EU za održivu, otpornu i međusobno povezanu infrastrukturu. Ove mjere pokazuju jasnu posvećenost kako regionalnom razvoju, tako i širem cilju potpuno povezane Evrope. Trebalo bi učiniti više kako bi se projekti realizirali i ostvarili njihov puni potencijal, poručuje naš sagovornik.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Integracija Zapadnog Balkana ne samo da podstiče ekonomski razvoj i socijalnu koheziju već jača političku stabilnost i usklađuje regiju sa standardima i praksama EU, ističe Schmidt

Matej Zakonjšek, direktor Stalnog sekretarijata Transportne zajednice (međunarodna organizacija koja ima 36 učesnika, uključujući sve članice EU koje predstavlja Evropska komisija, šest zemalja Zapadnog Balkana i tri zemlje posmatrače), kaže da transevropska transportna mreža (TEN-T) igra ključnu ulogu u povezivanju zemalja evropskog kontinenta.

- Za Zapadni Balkan, proširenje TEN-T-a je od još većeg značaja. Integriše njihove ključne transportne rute sa rutama EU i poboljšava regionalnu povezanost, trgovinske mogućnosti i konkurentnost, čineći ih atraktivnijim. Putem finansijskih instrumenata EU, kao što su grantovi koji se obezbjeđuju putem Investicionog okvira za Zapadni Balkan (WBIF) i povoljni krediti koje nude evropske banke, region dobija značajnu podršku za usklađivanje infrastrukture, standarda i propisa sa onima u EU, omogućavajući potpunu integraciju u evropski transportni sistem, ističe Zakonjšek.

Objašnjava da TEN-T i njena regulacija nude četiri elementa: predvidljivost i stabilnost za građane i investitore, zajedničke standarde, mape koridora za sveobuhvatnu i osnovnu mrežu, te rokove za završetak - 2030. za Osnovnu, 2040. za Proširenu osnovnu i 2050. za Sveobuhvatnu mrežu.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja
sava brcko/

Rijeka Sava ima veliki potencijal

- Revidirana uredba o TEN-T-u stupila je na snagu 2024, a njome je Zapadni Balkan prvi put dobio vlastiti evropski transportni koridor Zapadni Balkan – Istočni Mediteran i EU koordinatora odgovornog za njegov razvoj, naglašava Zakonjšek i dodaje da je najvažniji cilj TEN-T mreže osigurati efikasan, siguran i održiv transport robe i ljudi.

Ističe da ova mreža prepoznaje dva sloja: Osnovnu i Sveobuhvatnu mrežu. To važi i za Zapadni Balkan, uključujući BiH.

Pruga i prelazi

- Kada je u pitanju Osnovna mreža, cijeli koridor 5c u BiH, i cestovni i željeznički, dio su te mreže, kaže nam Zakonjšek i dodaje da je i rijeka Sava dio Osnovne mreže, a uključuje i Luku Brčko i Bosanski Šamac.

- S ciljem postizanja rokova definiranih Uredbom o TEN-T-u, cijelom Zapadnom Balkanu, uključujući BiH, potrebna je jača regionalna saradnja i bolja koordinacija donatora, naglašava i dodaje da je EU uložila značajna sredstva podržavajući razvoj TEN-T-a u regiji.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

- Samo od 2015. do 2020. EU je doprinijela sa 11 milijardi eura u vidu grantova i kredita za transportnu i energetsku povezanost na Zapadnom Balkanu, naglašava Zakonjšek, koji smatra da željeznički i cestovni koridor 5c u BiH još treba izgraditi ili rekonstruisati.

- Nakon što budu finalizirani, imat ćemo bolje mogućnosti za ekonomije i BiH i regije, cijeni Zakonjšek.

Navodi da je željeznički koridor 5c dug 420 kilometara i da mu je gotovo cijelom dužinom potrebna rekonstrukcija i modernizacija kako bi se dostigli TEN-T zahtjevi.

- Za dionicu Šamac - Doboj - Rječica odobren je grant od 82 miliona eura od WBIF-a. Kada je u pitanju cestovni koridor 5c, on je dug 323,5 kilometara, od čega su završena 144,2 kilometra, kaže naš sagovornik.

Deminiranje desne obale rijeke Save u BiH je tekući projekat vrijedan 23,8 miliona eura.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

- Ovaj projekat je podržan komponentom bespovratnih sredstava EU (8 miliona eura). Dio je Ekonomskog i investicijskog plana za Zapadni Balkan kroz WBIF, naglašava.

Očekuje se i aktivno se teži jačanju saradnje i dubljem uključivanju Zapadnog Balkana u TEN-T. Zakonjšek ističe kako odluka EU da prvi put dodijeli poseban transportni koridor Zapadnom Balkanu jasno odražava stratešku posvećenost EU integraciji regije u širi evropski transportni prostor. A nedavni napredak Albanije i Crne Gore na njihovom putu ka EU dodatno potvrđuje da je proces već u toku. Kada se govori o povezanosti, podvlači, jedna od najvažnijih regionalnih inicijativa je ona Zelene trake, koju predvode Transportna zajednica i CEFTA. Za deset glavnih graničnih prelaza između EU i Zapadnog Balkana i šest unutar Balkana koji se nalaze na TEN-T-u, identificirane su najčešće prepreke. Uz podršku EK-a bit će dostupna sredstva za investicije.

Najvažniji prioritet treba biti završetak koridora 5c do 2030, u skladu sa standardima i zahtjevima EU, kaže Zakonjšek

Direktor nLogic Advisory Nihad Harbaš objašnjava da je cilj TEN-E-a povezivanje energetske infrastrukture država, članica EU, a kako bi se stvorilo jedinstveno energetsko tržište i povećala sigurnost opskrbe.

- Da bi se BiH pozicionirala u ovoj mreži, potrebno je uraditi niz reformi sa regulativnog aspekta, nastaviti razvoj indikativnog proširenja TEN-E-om u skladu sa tekućim planovima, Zelenom agendom, investicijskim planovima za Zapadni Balkan, naglašava Harbaš i poentira da su sigurnost opskrbe, pristupi finansiranju i povezivanje sa EU standardima motivi za uključenje BiH.

Ističe da je BiH preko Energetske zajednice potpisala pristup primjeni TEN-E, a to omogućava da kandidujemo projekte od interesa.

- BiH je pripremila ili priprema određene dokumente za usvajanje, kao što je NECP. Bitno je da se ubrza harmonizacija zakonske i institucionalne infrastrukture, ističe Harbaš i objašnjava da naša zemlja može biti dio mreže i doprinijeti sigurnosti opskrbe povećanjem kapaciteta i izgradnjom novih interkonektivnih vodova prema, primarno, Srbiji i Crnoj Gori.

Evropski put

Značajni su projekti i južne interkonekcije i zapadne interkonekcije, plinovoda prema susjednoj Hrvatskoj.

- Dobijamo sigurnost snabdijevanja kroz dodatne rute za trgovinu električnom energijom i plinom, te manju ovisnost od jednog smjera snabdijevanja. Imali bismo i veću mogućnost izvoza viškova električne energije, što može doprinijeti stabilnijem poslovanju, lakšu integraciju obnovljivih izvora energije i manje gubitke, naglašava Harbaš.

Poentira da je možda najznačajniji segment pristup fondovima, sufinansiranjima, kreditima i EU grantovima. To sve, zaključuje, doprinosi i ubrzanju puta ka članstvu u EU, a važno je i za izgradnju povjerenja partnera i investitora iz Unije.