Molitva za američkog pilota na Vlašiću
U mjestu Donji Korićani, na obroncima Vlašića, nalazi se spomen-obilježje partizanima stradalim tokom Narodnooslobodilačke borbe. Nedaleko od mjesta gdje se obilježje nalazi, 1945. godine poginuo je američki pilot Willard J. Konydnyk.
Konydnyk je služio kao kopilot unutar 15. ratnog zrakoplovstva, 459. bombarderska grupa, tokom Drugog svjetskog rata. Bio je to 19. januar 1945. godine, kada je Konydnykov avion Liberator (Oslobodilac) srušen na prostoru tadašnje Jugoslavije, u blizini mjesta Donji Korićani.
Uvažavanje drugih
Konydnykov avion bio je dio misije bombardovanja transportne infrastrukture oko Broda u tadašnjoj Jugoslaviji. Konydnykova grupa imala je za metu glavni željeznički most koji je išao preko Save.
Danas, 79 godina kasnije, o Konydnyku se i dalje govori u Bosni i Hercegovini. A iz daleke Amerike, u Donje Korićane stigao je njegov sin, osamdesetogodišnji Ronald Kregel.
Kregel je zajedno sa suprugom i sinom, lokalcima, ali i članovima Memorijalnog muzeja Rodna kuća Ive Andrića u Travniku, na spomen-obilježje stradalim partizanima dodao ploču u čast Williardu J. Konydnyku.
Konydnykovo tijelo ukopano je zajedno sa herojima Narodnooslobodilačke borbe u Donjim Korićanima.
Naša ekipa imala je veliku čast prisustvovati ovom značajnom događaju.
Iz Travnika, kod Memorijalnog muzeja Rodna kuća Ive Andrića, krenuli smo put Vlašića, a zatim strmim putem do Donjih Korićana.
Mještani, njih mali broj, obaviješteni su o dolasku gospodina Kregela, te su se stavili na raspolaganje ovoj porodici.
- Da nije bilo njih, ali i ljudi iz Muzeja u Travniku, vjerovatno nikada ne bih pronašao ovo mjesto, kazao nam je Kregel.
On, nažalost, nije imao priliku upoznati oca. Kregel je rođen 9. novembra 1944. Nažalost, ni Konydnyk nije uspio vidjeti svog sina nakon što se rodio. Vojska ga nije htjela pustiti kući kada se Kregel rodio, kako bi jedinica ostala na broju u tom momentu.
Informacije o mjestu pogibije njegovog oca, ali i spomen-obilježju partizanima, dobio je od Amerikanca Andrewa Lawlera. Kaže kako ga je Lawler pokušavao kontaktirati na razne načine.
- Prvo mi se javljao na Facebooku, na koji ja nisam ulazio. Zatim sam dobio telefonski poziv iz Bosne i Hercegovine. Na kraju smo se uspjeli povezati i pričati o ovome. Nažalost, on nije mogao doći i prisustvovati ovom događaju, priča nam Kregel.
- Hvala ti za tvoju časnost i uvažavanje drugih, Thank You for your respect and honor, 2nd Lt. Williard J. Konydnyk US Army Air Forces April 5, 1921 - January 19, 1945, piše na spomen-ploči.
Nakon njenog postavljanja, Kregel, njegova supruga i sin obavili su molitvu.
Tako će ubuduće na spomen-obilježju stajati sjećanje na još jednog heroja koji je dao život u Narodnooslobodilačkoj borbi.
Ako vas nekada put nanese u ovo skriveno mjesto, nemojte da vas čudi da među mnoštvom domaćih imena stoji i ono Willarda J. Konydnyka. Mnogi ljudi, različitog porijekla, imena, jezika i nacije, stajali su, stoje i stajaće na istoj strani - strani naroda, slobode, bratstva i jedinstva.
Kako je poginuo Konydnyk?
Potporučnik Konydnyk poginuo je 19. januara 1945. godine, kada se njegov bombarder B-24J Liberator srušio u Jugoslaviji, u savremenim granicama Bosne i Hercegovine. Njegovi posmrtni ostaci su evidentirani tek nakon rata.
Devetnaestog januara 1945. godine Konydnyk je avionom uzletio sa Giulia Fielda, dijela uzletišta u italijanskoj Foggiji.
Misija bombardovanja Broda je imala četiri odvojena cilja. Nakon bombardovanja mosta preko Save, drugi poručnik Orton Duggan, pilot u pratnji, primio je radioprijenos od pilota Konydnyka i prvog poručnika Herberta O. Wandsa. Wands je prijavio da su motori njegovog aviona pretrpjeli oštećenje i nije mislio da bi mogao da se vrati u Giuliju. Ovo je bio posljednji radiokontakt sa poručnikom Wandsom i njegovom posadom.
Prema izjavama posade Konydnyka, raketa je pogodila motor. Osim toga, otkazao je električni sistem, koji je posustajao od polijetanja, što je onemogućilo prijenos goriva između motora. Konačno, motor broj 3 je otkazao, a poručnik Wands je naredio posadi da se spasi. Pilot je kasnije objasnio da je svaki član posade iskočio iz aviona, a letjelica se srušila na vrh planine u blizini mjesta Šiprage.
Jaka zima
Piloti su sletjeli na razbacane lokacije i bilo im je potrebno nekoliko dana da se ponovo ujedine uz pomoć jugoslovenskih partizana.
Nakon što je iskočio iz aviona, Konydnyk je slomio nogu, pošto se njegov padobran zakačio na drvo. Njegov padobran bio je zapetljan u grane drveća, petnaestak metara iznad zemlje. Viseći povrijeđen na drvetu, nije mogao da oslobodi padobranski pojas. Našli su ga inženjer posade, tehnički narednik Richard Elsey i repni topnik, kaplar Thomas Herlihy, ali nisu mogli pomoći zbog visine drveta.
Pokušali su da se popnu dovoljno daleko da bace nož poručniku Konydnyku, ali nisu uspjeli. Tehničkom naredniku Elseju i kapetanu Herlihiju pomogli su lokalni partizani, koji su otišli do najbliže farme i vratili se sa sjekirom. No, jak vjetar i dubok snijeg su otežavali kretanje, što je odgodilo obaranje drveta. U vrijeme kada su partizani posjekli drvo, potporučnik Konydnyk je već umro.