Ljudima ne trebaju zaključane cijene nego veće plate i manji PDV - "Ferrari i pelene ne mogu imati isti porez"
Kao odgovor na rast troškova života, vlasti Federacije BiH i Republike Srpske pokrenule su prošle godine kampanje Zaključavamo cijene i Društveno odgovorni koje još traju. Dva entiteta mjere su donijela odvojeno, a prema mišljenju vodećih ljudi resornih ministarstava akcije su prilično uspješne i dale su pozitivne rezultate posebno gledajući socijalno ugrožene kategorije, te su koliko-toliko stale ukraj divljanju cijena.
Ušteda na korpi
Iz Ministarstva trgovine i turizma RS-a tvrde da se ukupno 16 tržnih centara u Republici Srpskoj uključilo u kampanju Društveno odgovorni i snizilo cijene oko 300 prehrambenih artikala i higijenskih potrepština koje koriste domaćinstva. I iz federalnog Ministarstva trgovine ističu da je ova akcija dosad potrošačima omogućila uštedu na korpi proizvoda od 17,5 posto, odnosno 50 KM, te povećani promet domaćih proizvoda.
Međutim, s njima se baš ne slažu ni građani ni pojedina udruženja potrošača. Kako kažu, cijene možda jesu “zaključane”, ali novčanici nisu ništa puniji.
- Međutim, nema efekta ovu dragovoljnu akciju trgovaca smatrati konačnim rješenjem. Ne možemo napadati poduzetnike koji su drage volje odlučili smanjiti cijene određenih proizvoda i zaključati ih. Konačno rješenje su fiskalne reforme, povećanje plaća, sve one stvari koje treba uraditi Vlada FBiH. Mi sve vrijeme potenciramo povećavanje plaća, domaću poljoprivrednu proizvodnju i tako dalje, zapravo sve ono što se moralo popraviti, nije se popravilo, kaže Bago.
On podvlači da je u BiH veliki problem i PDV, čija je stopa ista za sve.
- Nije uredu da se isti porez plaća na knjigu, na pelene i na Ferrari. Jednostavno nije uredu da imamo jednu stopu PDV-a. Nije uredu da postoji PDV na knjigu, na školske udžbenike, nije uredu da postoji PDV na opremu za bebe. Moramo odrediti koji je nama cilj, da li želimo uložiti u obrazovanje, da li želimo investirati u djecu usred ovog demografskog kaosa. Naravno da ne bi smio biti isti PDV, jer je to jedan od mehanizama da potaknemo razvoj u nekoj oblasti. Ne mogu isti porez platiti siromašni građani i ekstremno bogati. To nije pravedna raspodjela plaćanja poreza, smatra on.
Akcija i reakcija
Sličnog mišljenja je i Jovan Vasilić, predsjednik Udruženja potrošača Zvono iz Bijeljine. On ističe da je prva kampanja resornog ministarstva i imala nekog efekta, jer je bila zimska i prva, pa su ljudi htjeli da prođu što jeftinije u nabavci. Međutim, kasnije se pokazalo da ustvari to i nisu bile baš niske cijene.
- Neki veliki efekat se i nije pokazao. Stalno se govori o 300 proizvoda u kampanji, a u koji god centar uđete, vidjet ćete samo njih nekoliko obilježenih stikerima i jeftinijih za 10, 20 feninga. Ali, zato ćete more proizvoda vidjeti obilježenih drugim stikerima, koji su na akciji i jeftiniji su od ovih društveno odgovornih, plus imaju i nagradne igre. I tu su kupci zbunjeni. Zanimljivo je da u bijeljinskoj regiji male trgovine nisu uključene u ovaj program, kaže Vasilić.Dalje navodi da, kad se kampanja Društveno odgovorni pravila, niko nije kontaktirao udruženja potrošača.
- Ministarstvo je na svoju ruku pravilo spiskove, vodilo pregovore... Pozvali su nas samo da nam saopšte da možemo vidjeti na sajtu koje su firme i proizvodi u akciji, tvrdi on.
I Vasilić smatra da PDV ne smije i ne može biti isti za sve, jer ne mogu isto biti oporezovani hljeb i Mercedes, te da Vlada RS-a mora imati dugoročnije rješenje za poskupljenja koje bi bilo regulisano zakonom.