Kampanja kao reality show: Igra se na karte emocija i zastrašivanja, dijeli javni novac...

Radovi u Bosanskoj - izbori/Edin Barimac
Radovi traju na sve strane/Edin Barimac
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Bosanci i Hercegovci, koji će 6. oktobra birati novu lokalnu vlast, u prvom dijelu predizborne kampanje pored obećanja o boljem funkcionisanju lokalnih zajednica naslušali su se i tema koje se baš ne tiču stvarnih problema sa kojima se susreću. Igranje na emocije i zastrašivanje karte su koje se često potežu.

Takmičenje u demagogiji

- Kada govorimo o ovogodišnjoj predizbornoj kampanji u Bosni i Hercegovini, jasno je da se ona pretvorila u karikaturu ozbiljne politike, jer umjesto konkretnih rješenja za stvarne probleme, građanima se plasiraju isprazne parole i neke trivijalne poruke, koje igraju na emocije, na neke najniže porive, na strahove... Činjenica je, kada već govorim u tom kontekstu, da svake godine svjedočimo sve prljavijoj političkoj retorici i manipulacijama, dok se intelekt birača konstantno potcjenjuje i srozava. U tom smislu, kampanja više liči na reality show, a ne na stvarno političko djelovanje koje treba da doprinese unapređenju društva, dok se politički diskurs negdje srozava na običnu trku u demagogiji, kaže sociologinja Mirjana Čeko.

Da su u prvom dijelu kampanje dominirale nacionalne teme umjesto lokalnih, smatra i Damjan Ožegović iz Transparency Internationala BiH.

- Međutim, ono što treba primijetiti jeste da, iako dominiraju te nacionalne, odnosno neke više teme, kandidati, javni funkcioneri vješto se dovijaju kada je u pitanju kupovina podrške dijela birača, na način da se ipak bave lokalnim temama na terenu, da se uveliko asfaltira, gradi se javna rasvjeta, neki drugi infrastrukturni projekti i da se dijeli, što je najspornije možda, javni novac iz svih budžeta na svim nivoima po 50, 100 ili 200 maraka raznim kategorijama, maturantima, penzionerima, borcima... Odnosno, pokušava se podilaziti ili kupiti podrška birača na lokalu iako su teme koje dominiraju javnosti nekako sa višeg nivoa, ističe Ožegović.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Ova kampanja prvi put jasno pokazuje da je politička elita odavno zaboravila na narod, kaže Čeko

Čeko ukazuje na to da “ova kampanja prvi put jasno pokazuje da je politička elita odavno zaboravila na narod”.

- Ono što najviše nedostaje u ovoj političkoj kampanji jesu konkretni provodljivi programi, koji će zaista doprinijeti stvarnim promjenama i poboljšanjima. Umjesto toga mi svjedočimo starim, oprobanim, recikliranim strategijama koje ciljaju na podjele, za koje znamo da kod nas jako dobro prolaze i koje doprinose održavanju statusa quo, a koji također našim političarima savršeno odgovara. U tom smislu, mislim da ova kampanja prvi put jasno pokazuje da je politička elita odavno zaboravila na narod, da se njena borba zapravo nikad nije ni odnosila na ljepšu budućnost za građane, već isključivo za očuvanje vlastitih interesa i privilegija, ističe Čeko.

Danom raspisivanja izbora počeo je i izborni period, a od tog dana se prate sve nepravilnosti te izriču kazne. Najčešće zbog preuranjene kampanje.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja
image

Spomenik Tvrtku i u Banjoj Luci: Mnogo je tema koje se baš i ne tiču stvarnih problema građana/Miomir Jakovljević

- Međutim, sankcije koji su izrečene očigledno nisu bile dovoljno odvraćajuće za sve političke subjekte i učesnike u ovoj predizbornoj trci, budući da nikoga nisu odvratile, iako su neki politički subjekti bivali sankcionisani po 14 ili više puta, pogotovo za preuranjenu izbornu kampanju. Očigledno im se više isplatilo platiti neke simbolične kazne i nastaviti sa nepravilnostima, jer im donose veću političku dobit. Treba još jednom naglasiti da je najveći broj sankcija izrečen samo za preuranjenu kampanju, dok za ključne stvari poput zloupotrebe resursa još nemamo gotovo nikakvih kazni, pogotovo ne onih koje bi djelovale preventivno prema bilo kojim eventualnim budućim počiniocima ovih nepravilnosti, navodi Ožegović.

Diskreditacija protivnika

Osvrćući se na protekle dvije sedmice kampanje, Hasan Kamenjaković iz Koalicije Pod lupom ističe da i dalje postoje slučajevi, čak i na izbornim skupovima, zapaljive retorike i da pojedini politički subjekti upravo vode kampanju na taj način - da više govore o nacionalnim ili etničkim interesima s jedne strane, a s druge im se kampanja zasniva najčešće na diskreditaciji političkih protivnika. I na društvenim mrežama situacija nije drugačija.