Zbog čega smo "ludi" za Dubai čokoladom: Trend, okus ili kolektivna nesigurnost?
Trendovi dođu i prođu. U međuvremenu, mnogi od njih ostave duboki trag, zabave ljude, ali im oduzmu puno vremena i novca.
Koliko puta ste čuli ili pročitali da je jedna najobičnija modna kombinacija izazvala velike reakcije na internetu, da je neki internet trend zaludio omladinu, ili da je neka poslastica izazvala pomamu među ljudima?
Jedan takav slučaj je u toku. Naime, Dubai čokolada se tiho uvukla u naše živote, svojim okusom, ili uticajem "hipnotisala" ljude, te požurila one koji je nisu probali da što prije stanu u red onih koji žele da se upišu na listu "bio/la sam dio ovog trenda".
Doslovno, postoje liste čekanja u nekim od slastičarni u Bosni i Hercegovini, koje nude ovu poslasticu.
Istini za volju, po velikoj cijeni.
Nekoliko pločica ove čokolade, punjene prženim kadaifom i kremom od pistacije, košta 15-20 KM.
Kako nas je jedan obični slatkiš zaludio? Da li svojim okusom ili uticajem? Moramo li, u vrijeme velikih poskupljenja, plaćati pozamašne cifre za jednu čokoladu, kako bismo se osjećali zadovoljnima, ili se pokazali drugima da ne iskačemo iz trendova?
Konzumeristički apsurd
Psiholog Srđan Puhalo kaže za Oslobođenje, kroz primjer Dubai čokolade, da je u današnjem društvu veoma važno da se pokažeš uspješnim, bogatim i zadovoljnim i za to nam služe statusni simboli koji se mijenjaju kroz vrijeme, te u zavisnosti od godina starosti i okruženje u kojem živiš.
- Za neke je to Rolex, a za druge Dubai čokolada ili patike od 300 eura. U svakom slučaju na taj način mi šaljemo poruku da smo uspješni i bogati, a malo će ko pitati kako smo došli do tog novca i uspjeha. Naš uspjeh mora biti vidljiv svima i zato je veoma važno da to pokažemo u javnosti i na društvenim mrežama, objasnio je.
Otišao je korak dalje te pojasnio šta bude problematično kada ljudi slijepo prate trendove, bez kritičkog razmišljanja.
- Problem nastaje kada to postane predominantno, pa iza tog blještavila i glamura stoji kriminal, korupcija i prevare. Takođe, problem nastaje kada ti ljudi postanu uzori drugima i onih ih krenu imitirati, jeftinim kopijama ubjeđijući sebe i druge da su dio tog uspješnog svijeta. Onda to postane istovremeno i smiješno i tužno, dodaje Puhalo.
Okrenemo li drugu stranu lista, vidjet ćemo da je u BiH sve veći broj siromašnih. Svako šesto domaćinstvo je siromašno, a politika ne poduzima ništa kako bi se pritisak cijena na građane smanjio. Pedeset sedam je javnih kuhinje širom BiH koje hrane gotovo 20.000 ljudi.
Sociolog Mirjana Čeko za Oslobođenje kaže kako je fenomen Dubai čoklade zapravo manifestacija konzumerističkog apsurda u društvu koje je potpuno izgubilo sposobnost kritičkog razmišljanja.
- U zemlji gdje se mnogi bore s osnovnim egzistencijalnim pitanjima, ovakva iracionalna euforija nije samo apsurdna već i ponižavajuća. Prije svega, ovakvi trendovi razotkrivaju kako potrošačko društvo funkcioniše na osnovu manipulacije i kolektivne nesigurnosti. Ljudi, nesigurni u sopstveni identitet i vrijednost, žure da budu dio najnovijeg "trenda" kako ne bi ispali iz društvene trke za prestižom, objasnila je Čeko.
Sve je svedeno na "lajk"
Navodi kako Dubai čokolada nije samo proizvod, nego i simbol društva koje je odustalo od autentičnosti i zamijenilo je prividnim statusom, površnim prestižom i jeftinom validacijom.
- Konzumerizam nas je pretvorio u društvo površnih potreba, gdje stvarni sadržaj i značenje više nemaju nikakvu težinu. Sve je svedeno na "sliku" – na Instagram post, na lajk, na trenutak koji će neko drugi "vidjeti". Ono što je najopasnije nije sama čokolada, već poruka koju šaljemo, da je važno trošiti, pokazati, biti viđen po svaku cijenu. Stvarna cijena ovog i sličnih proizvoda je, nažalost, gubitak identiteta, zajedništva i kritičke svijesti. Vrijeme je da prestanemo kupovati privide i počnemo zahtijevati stvarne vrijednosti prije nego što postanemo samo fusnota u istoriji ljudske gluposti, naglasila je Čeko.
A šta kažu naši pratitelji? Neke je Dubai čokolada zaista oduševila izgledom. Neki je ne žele probati zato što smatraju da je to više dio trenda a ne posebna poslastica. A neki imaju bolje ideje za deserte.
"Kolač i palačinak od pistacije i kadaifa puno bolji od čokolade", "Nisam probala, ali mislim da je zanimljiva. Prvom prilikom ću je probati, iako je skupa", "Nisam i uopšte mi ne djeluje primamljivo... Naravno, sve je stvar ukusa... Ko voli neka izvoli", "Sve postaje pomodnost pa i hrana. Nije bitno šta košta, važno je biti među prvima koji probaju", "Ništa posebno, a hoće nas izreka - vidjela žaba da se konj potkiva pa i ona digla nogu" - neki su od komentara naših pratitelja.
Cijelu anketu pogledajte u nastavku.