Otvoreni most, bolnica... Potrošeno više od 560 miliona KM - E sad može početi i službena kampanja

Funkcionerska kampanja/
Funkcionerska kampanja
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Ujedinjena Srpska će priključivati nove korisnike na vodovod i time se pohvaliti na društvenim mrežama. Gradonačelnik Zenice s lopatom u rukama će se pohvaliti infrastrukturnim radovima. Svita SNSD-a će otvoriti novu Bolnicu u Doboju. Većina predstavnika vlasti otvorit će 11 kilometara autoputa zajedno sa Mostom Hercegovina. A ministar Sevlid Hurtić opalit će selfie kod makadamske ceste u bosanskom Suhom Polju i poručiti: “Spremno za asfalt. Gas, gas”.

Pokloni i zaposlenja

Sve navedeno samo je dio završenih i započetih radova u posljednja dva mjeseca, a prema podacima Transparency Internationala BiH potrošeno je čak 569 miliona maraka na završene i započete radove u posljednja dva mjeseca.

Pravo glasa na lokalnim izborima u BiH imaju 3.400.204 birača, što je jedva 100.000 manje od ukupnog broja stanovnika po popisu iz 2013.

Na lokalnim izborima borit će se 26.124 kandidata, dok je kandidatske liste predalo 168 političkih partija.

Mjeseci iza pokazali su da je datum početka kampanje zapravo samo formalnost. Prema istraživanjima nevladinog sektora u BiH, veliki je broj zloupotreba od preuranjene kampanje, za javnim resursima uglavnom posežu političari na vlasti, porasli su zapošljavanje, podjele novca i poklona, zloupotreba djece.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Uz to, prema istraživanju TIBiH, kampanja prije kampanje vodila se na javnim događajima, koncertima, nogometnim turnirima. U pretkampanjskom periodu iznenada se povećao i broj zapošljavanja u javnom sektoru, dijelili se pokloni i javni novac. Gradonačelnik Banjaluke obećavao je placeve za mlade, a gradonačelnica Sarajeva sve svoje aktivnosti usmjerila je na Općinu Novo Sarajevo, gdje je kandidat na lokalnim izborima koji slijede.

Kako sve tumačiti? Kao funkcionersku kampanju? Izborni zakon BiH, član 7.2a, između ostalog, kaže:

- Nosiocima izvršne funkcije zabranjena je zloupotreba javnih sredstava što podrazumijeva:

h) korištenje javnih sredstava i resursa u svrhu direktne ili indirektne kupovine podrške birača tokom izborne kampanje, što uključuje, između ostalog, i pružanje jednokratne novčane ili nenovčane pomoći građanima ili kategorijama građana, osim ako je pružanje te pomoći planirano u okviru redovnih budžetskih subvencija.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja
image

Transparency International BiH predstavio je izvještaj/Damir Deljo

Logika kaže da bi to trebao razjasniti onaj ko je donio izmjene Izbornog zakona Bosne i Hercegovine prema kojem su takve situacije kažnjive. Međutim, OHR ne izražava ni zabrinutost, već se brani uglavnom šutnjom i prebacivanjem loptice Centralnoj izbornoj komisiji BiH. Ivana Korajlić iz TIBiH kaže da nametnute izmjene daju prostor manipulacijama jer OHR odbija dostaviti autentično tumačenje.

- Zato ćemo sada imati situaciju da će sve nametnute odredbe izgubiti svrhu jer CIK ovu praksu izbjegava utvrditi kao promociju određenih kandidata javnim sredstvima. Odsustvo sankcija za kršenje predizbornih pravila, korištenjem javnih resursa, najviše se odražava upravo na same građane, jer se politički predstavnici bahate novcem koji se u budžet inkasira upravo zahvaljujući njima, kaže Korajlić.

S druge strane, CIK ostaje pri tumačenju da stavke planirane u budžetima ne moraju nužno biti kršenje odredbi Izbornog zakona Bosne i Hercegovine, ali i dalje rade na 37 predmeta u kojima je moguće kažnjavanje za zloupotrebu javnih resursa.

- Prilikom rada na predmetima koji se odnose na zlouporabu resursa, kao redovne budžetske subvencije CIK ne tumači samo one koje se isplaćuju redovno svakog mjeseca ili svake godine, nego kao redovne budžetske subvencije promatramo one koje se isplaćuju iz stavki planiranih budžetom. Preuskim tumačenjem ove odredbe onemogućili bismo isplatu bilo kakve vrste pomoći kategorijama stanovništva koje su trenutno u stanju potrebe, navedeno je iz CIK-a.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Osim toga, nevladin sektor je također upozoravao na novu nametnutu izmjenu u zakonu koja podrazumijeva da u biračkim odborima na izbornim mjestima ne smiju biti osobe povezane s političkim partijama. Koalicija Pod lupom u svojim istraživanjima je zabilježila 710 izbornih nepravilnosti prije početka zvanične izborne kampanje. Zabilježen je čak 181 slučaj, gdje postoji sumnja na stranačku infiltraciju na pozicije predsjednika i zamjenika predsjednika biračkih odbora.

- Postaje očigledno da političke stranke nemaju namjeru odustati od apsolutne kontrole biračkih odbora bez obzira na jasna izborna pravila. Mehanizam koji im omogućava manipulaciju izbornim rezultatima je još aktivan i vidimo iz dosad obrađenih slučajeva da se na listama kandidata nalaze stranački ljudi koji su bili prethodno kandidati na izborima ili članovi biračkih odbora ispred stranke ili stranački aktivisti ili čak članovi uže porodice onih koji ulaze u izbornu utrku, navode iz Koalicije Pod lupom.

Provjeravanje povezanosti osoba sa strankama je za CIK, kako tvrde, veliki izazov, s obzirom na to da se radi o više hiljada osoba na mjestima predsjednika i zamjenika predsjednika biračkih odbora. Za sada je zbog utvrđene povezanosti sa političkim strankama odbijeno oko 300 osoba.

image

CIK se oglasio na početku predizborne kampanje/Damir Deljo

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Kako je navela predsjednica CIK-a Irena Hadžiabdić, političkim strankama i osobama u izbornim administracijama nije dozvoljeno nošenje oružja na biračkim skupovima, ometanje skupova drugih političkih subjekata, prijetiti pristalicama drugih političkih subjekata, sprečavati novinare da obavljaju svoj posao, obećavati novčanu naknadu ili druge materijalne koristi pristalicama s ciljem dobijanje podrške birača, podsticati na glasanje osoba koja nemaju pravo glasa, podsticati birače da glasaju više puta ili da glasaju u ime drugih lica, zloupotrebljavati djecu u političke svrhe.

Govor mržnje

- Pojedine zabrane se odnose na cijeli izborni proces, kao što je npr. govor mržnje. Govor koji podstiče mržnju, diskriminaciju, nasilje ili izaziva strah i neprijateljstvo, te objavljivanje takvih sadržaja je strogo zabranjeno. Političkim subjektima je zabranjeno iznositi lažne informacije koje mogu ugroziti integritet izbornog procesa i dezinformisati birače. CIK ima ovlaštenje da izrekne kazne do 30.000 KM, a za teže prekršaje može izvršiti uklanjanje kandidata s kandidatske liste, ali i poništenje učešća političkog subjekta. Sve zavisi od težine prekršaja i učestalosti kršenja, navela je Hadžiabdić.

Također ističe kako se troškovi kampanje političkih kampanja formiraju po broju birača u izbornim jedinicama u kojima politički subjekti imaju kandidatsku listu. Sredstva za finansiranje se primaju isključivo putem posebnog računa, o čemu su politički subjekti prvi put na ovim izborima dužni podnijeti izvještaj tri dana pred izbore.

Hadžiabdić je rekla kako je CIK zaprimio 14.044 prigovora od kojih su još 482 u radu. Najčešći prigovori su u vezi s preuranjenom kampanjom, plaćenim političkim oglašavanjem, zloupotrebom javnih resursa, te registracija birača van BiH, za što su okončali proces. Izrekli su 59 novčanih kazni od 268.500 KM.