(FOTO) “The Crown” i Kraljevstvo

Kraljica i njeni psi/

Kraljica i njeni psi

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Za vrijeme vladavine kraljice Elizabethe II (1952-2022) i njenog sina kralja Charlesa III, najveća opasnost po Kraljevstvo je bila televizijska serija “The Crown”. Njenih šest sezona i 60 epizoda bili su potencijalni dar-mar u svijetu. Postala je globalni fenomen: emitovana je od 2016. do 2023. u 88 zemalja i gledana u 73 milijuna kućanstava. Pokazuje usamljenost žene koja preživljava svijet i epohu, intrige, pretenzije, kraljevske palače, uzavrelo ozračje igara između svjetla, sjene i tame u klanu Windsora i sukobā kraljice sa crkvom, premijerima i vojskom.

U kasnijim sezonama prikazana je “veza u troje” Charlesa, Camille i Diane, razvod, romansa sa Hasnatom Khanom i Dodijem al-Fayedom, tragedija u Parisu, i događaji koji su prethodili proslavi kraljičinog zlatnog jubileja 2002. Prestolonasljednik Charles je prikazan kao dželat ženskih srca, antipatičan, koleričan i egoističan, a Camilla - Lady Boss, kao lukava manipulatorica, tiranin odgovoran za uništenje njegovog braka i nesreću “narodne princeze”. Propast Charlesovog braka je postala državno pitanje. Za Camillu se smatra da je promijenila Kraljevstvo, jer je promijenila kralja.

Tajna je u detaljima

Britanski scenarista Peter Morgan (1963, London) došao je na ideju snimiti ovu seriju nakon uspjeha pozorišnog komada “The Audience”, o tjednim susretima Elizabethe II sa njenim predsjednicima Vlade. Morgan je nadvisio BBC, najgledaniji britanski kanal (u Kraljevstvu živi bezmalo 70 milijuna ljudi), koji je odbio njegov projekat pod izgovorom da je skup. Ni ništa manje čuveni HBO nije imao sluha za njegov prijedlog.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Serija je predstavila razvoj soft powera u vrijeme Brexita, jer se može tumačiti da je dio komercijalizacije projekta Global Britain: izvozi jedan od njenih ključnih elemenata, magnetnu sliku kraljevske familije, koja je u srcu paradigme “The Crown”.

U svjetlu romantičnih slika poznatog britanskog slikara Turnera, uspjeh storije se odmah na početku emitovanja pokazao očit. Ogromna dokumentacija, konsultiranje državnih arhiva, videosnimaka i dokumentaraca, doprinijeli su razumijevanju gesti i jezičkih modela protagonista. Serija predstavlja solidnu biografiju o političkom, ustavnom i međunarodnom kontekstu u kojem je kraljica djelovala.

Plakat serije/

Plakat serije

Kako bi gledatelji mogli razumjeti zloću u riječima Jackie Kennedy, o bezličnosti stila Elizabethe II na državnom banketu - da to nije u sveščicu zabilježio fotograf Cecil Beaton, i kasnije objavio u svojim memoarima o Prvoj dami? Pojedinost sa orlom, koji je letio iznad Treetopsa, kolibe u Keniji, u kojoj je princeza Elizabeth saznala da će preuzeti prijestol u februaru 1952, dokumentirana je u memoarima konjušara vojvode od Edinburgha, njenog muža. Princeza Diana (1961) i Egipćanin Dodi al-Fayed nisu u javnosti govorili o svojoj vezi, ali su zaključci službene istrage Scotland Yarda iz 2007, o okolnostima prometne nesreće avgusta 1997. kod tunela Alma u Parisu, snimke nadzornih kamera iz pariškog hotela Ritz i svjedočenja Dianinih najbližih prijatelja, pridonijeli detaljnoj rekonstrukciji njihove veze.

Peter Morgan je sin izbjeglica, Židova, koji je 1933. pobjegao od nacista, i Poljakinje, katolkinje, koja se nakon Drugog svjetskog rata sklonila od Sovjeta. Završio je studije na malom sveučilištu u Leedsu. Glumac, producent, redatelj i scenarista, Morgan je zvijezda u svakom segmentu svoje profesije. Poznat je po svojoj opsesiji britanskom monarhijom. U privatnom životu je 20 godina bio oženjen princezom od krvi i mesa. A 2016, kad je prikazana prva sezona serije “The Crown”, Peteru Morganu je princ Charles uručio Zapovjedničku medalju Reda Britanskog carstva.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Morgan je napisao scenario za TV filmove “Henri VIII”, “The Deal” i “Special Relationship”, o Tonyju Blairu. Redatelj je i filma “Dvije sestre za jednog kralja”, o Henriju VIII i Anne Boleyn. Autor je scenarija za film “The Queen” (2006), Stephena Frearsa, koji govori o reakciji krune na smrt princeze Diane. Ovaj film je dobio sve nagrade redom, od Oscara za Helen Mirren za glavnu ulogu, do Bafte, Zlatnog globusa i europskog odličja Goya. U drami “The Queen” predstavljeni su dani nakon pogibije princeze Diane. Djelo nosi karakteristične elemente zahvaljujući kojima je i serija “The Crown” postigla vanserijski uspjeh: korištenje arhivskih snimaka, rekonstrukcija/obrada fotografija sa akterima filma i engleski pogled na veze koje ujedinjuju Kraljevstvo sa medijima, a posebno sa TV-om.

Inkarnacija kraljice ELizabethe II u seriji/

Inkarnacija kraljice Elizabethe II u seriji

Osim Morganovih poznanstava koja je uspostavljao cijelog života, preokupacija, intimna, osobna, i na izvjestan način apsolutna, učinila je da je “The Crown” po svemu izuzetna. Ali nije prva posvećena kruni. Fikcije o monarhiji su stare koliko i Shakespeare (1564-1616). Kod Shakespearea postoji politička refleksija vezana za vlast, što nije najznačajnije u današnjim serijama i filmovima, gdje je u prvom planu sapunica: intrige, ljubavni problemi, neumoljive srčane veze daleko od javnosti, ugovorena vjenčanja i klan. To je tradicija, koja je skoro postala žanr sam po sebi. Posebnost serije “The Crown” nije tema, nego način na koji je sadržaj prikazan.

Ako se Peter Morgan po nečemu razlikuje od ostatka svijeta serijā o monarhiji, jeste novac. U pojedinačnu sezonu serije je uloženo između 130 i 140 milijuna eura, a svaka ima deset epizoda. To je jedna od najskupljih Netflixovih serija ikada. Budget prve sezone serije 2016. je viši od alokacija koje su iste godine dodijeljene kraljici.

Neke epizode su bile skuplje od snimanja “Game of Thrones”, mada za “The Crown” nije trebalo praviti zmajeve, ni specijalne efekte, jer nije fantazmagorična epopeja, sa hiljadama naoružanih statista: u “The Crown” sve je u detalju. Istraživači navode da je sav budget utrošen u pojedinosti i istančan osjećaj za dekor, kostime i uniforme.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

U trećoj sezoni za predstavljanje Churchillove sahrane Morgan je na sceni prikazao 300 vojnika u uniformi onog vremena i jednako toliko tehničara. Mis-en-scène ceremonije je do u najmanju pojedinost tačna reprodukcija ovog događaja iz 1965.

Dvorac Balmoral/

Dvorac Balmoral

Na Festivalu Serie mania je “otkriveno” da je u epizodi posvećenoj selu Aberfan u Walesu, povodom rudarske tragedije, oktobra 1966, kad je bilo 144 mrtvih, od čega 116 djece, kraljica otišla posjetiti stanovnike nesretnog Aberfana. Scena ju prikazuje kako u avionu pored prozora razgovara sa svojim tajnikom i prenosi mu da joj je vojvoda od Edinburga, njen muž, rekao da je neka lokalna himna bila intonirana na sahrani stradale djece. Kraljica pita da li može čuti tu himnu. Kad vidimo tu scenu, ne vodimo računa o pejzažu iza kraljičinih leđa, koji se vidi kroz prozor. Novinari, koji su imali uvid u pripremu snimanja epizode, navode da je bila predmet sati i sati rada i desetina pitanja: da li oblaci defiliraju odgovarajućom brzinom? Može li se išta učiniti da gomila troske oko rudnika više liči na gomilu troske? Treba li dodati da se vidi još jedno selo u pozadini ? Da li svjetlost dovoljno svjetluca – to su pojedinosti koji čine da je “The Crown” ono što jeste, čitava znanost detalja, kao onaj flaster kojeg kraljica ima na nožnom prstu u jednoj od posljednjih epizoda: i kraljica je ljudsko biće - ona, kojoj se njeni najbliži članovi obitelji obraćaju kao da je božanstvo. To je “The Crown”: desetine likova, ponekad stotine sati snimanja za detalj od nekoliko sekundi u pozadini. Jedan od primjera je i odora koju je nosila princeza Diana na vjenčanju: postoje dvije, originalna, i ona koja je reproducirana za snimanje. Iako se ne radi o dokumentarnom filmu, izrada haljine za snimanje serije je zahtijevala jednak broj sati kao za originalnu, koju je nosila princeza Diana.

Prema ispitivanjima javnog mnijenja 2023. godine 27% fanova smatra da su se peripetije prikazane u seriji zaista dogodile, a ta cifra iznosi 40% među gledateljima od 18 do 24 godine, koji nisu doživjeli 1980-1990-te. Neki se pitaju da li je Morgan majstor znanstvene fantastike ili znanosti fikcije.

Kraljevska familija je 2016, kad je odlikovala Morgana, sa zanimanjem pratila prvu sezonu. Elizabeth II, Camilla, Sarah Ferguson, Anne i Edward su gledali prve epizode, dok su Charles i William bojkotirali seriju. Kruna je odbila surađivati sa Netflixom, tako da Morgan nije imao uvid u kraljevske arhive pod ključem u dvorcu Windsor. Palača je odugovlačila sa reakcijom: iako je osudila komercijalnu eksploataciju Netflixa, nije namjeravala ponuditi mu publicitet reagirajući oštro.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Državni tajnik za kuturu je 2020. tražio od Netflixa da eksplicitno precizira, na početku svake epizode, da je riječ o fikciji. Smatrao je da postoji veliki rizik da čitava generacija gledatelja, koja nije doživjela prikazane događaje, fikciju prihvati kao stvarnost.

Simon Jenkins, novinar The Guardiana/

Simon Jenkins, novinar The Guardiana

The Guardian je 2021. objavio: “Kraljevska familija nije nikada namjeravala dati veto ili prihvatiti sadržaj serije, nikada nije tražila biti obaviještena o temama koje će biti predstavljene i nikada neće izdati mišljenje o vjerodostojnosti serije.” Mišljenje “firme”, kako se u javnosti naziva kraljevska familija, jako je značajno za seriju, jer bi moglo legitimirati - ili ne - njenu kredibilnost. Autor je seriju predstavio kao dramu, tj. fikciju inspiriranu realnim događajima. Latinska riječ fikcija potiče od glagola fictio: kreirati. Neki istraživači fenomena su ocijenili da je riječ o fikciji i političkom posredovanju, o zabavi na temelju povijesne ili realistične fikcije. Simon Jenkins (1943) iz The Guardiana smatra da se radi o lažiranoj povijesti, o izokretanju stvarnosti i licemjernoj zloupotrebi umjetničke slobode.

Joffrey Ricome, koautor knjige “The Crown, the true of the false”, na pitanje o epizodi sa kraljičinom sestrom Margaret, rezimira kontroverze: “Margaret nije bila ljubomorna na svoju sestru. Voljela se zabavljati. Bila je zadovoljna svojom pozicijom broja 2 i što je mogla voditi svoj život onako kako je željela. A u seriji je na jednom mjestu razmijenila poljubac sa predsjednikom Lyndonom Johnsonom na večeri u Bijeloj kući. Kraljica je, navodno, novembra 1965. poslala sestru razgovarati sa predsjednikom Johnsonom, jer je Velika Britanija bila na rubu bankrota: namjeravala je tražiti kredit od FMI-ja, za što je trebalo Johnsonovo odobrenje. Margaret je trebala otići i odobrovoljiti ga da bi on potpisao kredit. A činjenica je da je u vrijeme Margaretinog posjeta Bijeloj kući ugovor sa FMI-jem već dva mjeseca bio potpisan. Problem je u tome što je serija priličito biografska.” Najprikladnije je reći da se radi o mješavini istinitog i vjerojatnog, što naravno izaziva politički problem.

Istraživačica Sandra Laugier smatra da na jednak način, na koji je politička realnost XXI vijeka pod utjecajem “estetike” nametnute slikama 11. septembra 2001, serija “The Crown” determinira iskustva i znanja koja postoje o kraljici Elizabethi II. Znači: povijesne knjige više nisu one iz kojih bi se trebalo učiti.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Koja je onda odgovornost autora, ako Netflixova serija postane jedini izvor informacija i predstavā o najpoznatijoj monarhiji koja izaziva toliko interesovanje u cijelom svijetu? Netflix je precizno odgovorio da ne smatra potrebnim na početku svake epizode istaknuti predloženi tekst i da ne namjerava to uraditi.

Diana i Dodi al Fayed/

Diana i Dodi al-Fayed

A kraljica Elizabeth II je i zbog televizije odlično upamtila prvorazredni medijski događaj: svoje krunisanje, jer je uočila novi element u životima njenih podanika. Mnogi su kupili prijemnik da bi je mogli gledati. Do tada nezainteresirana, shvatila je šta TV aparat znači za produženje života monarhije, što je “The Crown” obilato iskoristila: u svim epizodama prikazan je član kraljevske familije kako gleda TV. U jednoj sceni Margaret kaže: “Snimaju nas kako gledamo TV da bi nas ljudi mogli vidjeti - gledajući TV na vlastitom prijemniku kod kuće: vrhunac banalizacije”, fotografija u fotografiji.

Mediji su Morgana nazvali licemjerom, jer je prihvatio orden britanskog Kraljevstva, “za zasluge za svoj rad na TV-u”. Glumac Dominic West je uvjeren da je njegova naročito realistična gluma u ulozi Charlesa u posljednjim sezonama serije doprinijela njegovom brisanju sa liste svih počasti.

Kraljevstvo je svim sredstvima pokušalo osujetiti gledanje serije. Naručena je istraga nakon koje su mediji istakli Netflixovu praksu “optimizacije poreza” - drugim riječima izbjegavanja plaćanja - legalnog, a potpuno nemoralnog. Matična tvrtka Netflix je registrirana u poreskom raju Nizozemske, gdje je njegova europska centrala. Ali, 2017. je afera finansijskih škandala Paradise Papers otkrila da kraljica Elizabeth II koristi off shore zone za obilato zalijevanje svojih prihoda: našla vreća zakrpu.

8. septembra 2022. na snimanju serije u Barceloni, Buckinghamska palača je objavila smrt kraljice Elizabethe. Ekipa serije, skoro cijela britanska, je u šoku. Snimanje je prekinuto za nekoliko tjedana. Morgan je objavio da je “The Crown” pismo ljubavi kraljici i da ništa drugo nema reći: tišina i poštivanje. Takva serija nema odgovor na realnu smrt svog glavnog lika. “The Crown” se nastavlja u životima Britanaca i u fikciji Petera Morgana. Emitovanje je završeno 2023. Peter Morgan, uvjereni republikanac, bio je prisiljen priznati da je njegovo remek-djelo samo povećalo popularnost monarhije.

Morgan je posvetio najveći dio svog profesionalnog života analizi i posmatranju kraljevske familije, a posebno kraljice. Dugo vremena je bio viđen kao protivnik monahrije. U interviewu 2017. je objasnio da je postao rojalist, kad je, malo po malo, shvatio, da kraljevska familija uopće nema nikakvu moć. “Ako imenuje šefa Vlade, monarhov izbor je nametnut rezultatom glasanja. Iako ga ništa ne sprečava odbiti potpisati zakon kojeg je izglasao Parlament, kritikovati Vladu, udaljiti vojne zapovjednike ili nadbiskupa Canterburyja, u praksi je to nezamislivo. Njegovo putovanje u inostranstvo mora odobriti ministar vanjskih poslova. Predsjedavanje Commonwealthom je izričito simbolične naravi.”

Peter Morgan/

Peter Morgan, kreator serije

Poznato je da kraljica nije imala čekovnu knjižicu ni kreditnu karticu, ignorirala je novac, i o njemu nije ništa znala: sa sobom nikada nije imala ni paru. Njezina dvorska dama je obavljala rijetka plaćanja u gotovini koja je kraljica morala obaviti.

Ali poznato je i da je kralj 2025. “težak” oko 787 milijuna eura, što je dva puta iznos kojeg je akumulirala njegova majka tokom vladavine od sedam decenija. Da je ostavštinu prepisala svoje četvero djece, njih troje bi bilo podložno plaćanju poreza na naslijeđe. Zato je cijelu ušteđevinu ostavila najstarijem sinu, koji je odgovoran za raspodjelu u familiji. U poređenju sa krunisanim glavama poput sultana Bruneija, kralja Fahda, kuvajtskog emira ili Willema Alexandera od Nizozemske, britanski kralj je doslovno siromašan.

Princ Harry je u interviewu James Cordenu rekao šta misli o seriji: “Ona ne pretenduje biti informacija, to je fikcija. Ali tačno je da se više-manje temelji na činjenicama. To nije striktna realnost, nego daje nepreciznu ideju o načinu života, o napetostima da se dužnost i služba stave iznad familije i o svemu što može proisteći iz toga. Bliže mi je ‘The Crown’, nego priče koje su napisane o mojoj familiji, mojoj ženi i o meni u medijima. Jer je evidentno da je ‘The Crown’ fikcija. Možete je interpretirati kako želite. Ali kad je to u medijima, to se prenosi kao informacija. I to je u mojim očima ozbiljan problem.”

Outsider kraljevine, princ Harry je od autorskih prava od knjige “Zamjenik”, objavljene januara 2023. kad je završeno emitovanje serije, zaradio 30 milijuna eura. Za 30. rođendan je naslijedio nekih 15-ak milijuna eura od majke, a za 40. stekao pravo raspolagati većim dijelom naslijeđa od prabake. Američki egzil prija princu avanturisti u potrazi za novim životom, daleko od “hladnog Kraljevstva”, kako ga je uljudno nazvala njegova žena.

Dragulj krune

U mojim očima kraljicu je na prvi pogled dobro predstavio Paul McCartny u svojoj čuvenoj pjesmi “Her Majesty je priličito fina cura. Ali nema baš šta puno reći”. A Kraljevstvo najubojitije ne inkarnira ni ono samo, ni serija, ni mediji, nego par rečenica francuskog dopisnika iz Buckinghama Marca Rochea, u knjizi “Moj život kod Windsora” iz oktobra 2025: “Glumica Liz Hurley, bivša partnerica glumca Hugha Granta, odlično rezimira običaje plave krvi, čiji je arhetip Camilla. Nakon što se doselila u njen okrug, manekenka i glumica bijele kože je bila pozvana na svečanu večeru. Susjeda za stolom ju je pitala je li Pakistanka. Na tišinu unezgođene vedete, susjeda je dodala mirnim tonom: Ko god ovdje ne živi makar tri generacije je Pakistanac.”

Tužna je konstatacija da je istinski dragulj krune ipak “The Crown”. A kako je govorio Shakespeare, zahvaljujući kojem je Engleska postala velika i besmrtna: sve je dobro što se dobro svrši.

“The Crown” je vanserijska, jer predstavlja najmisteriozniju i najpoznatiju familiju na svijetu. Budući da je Elizabeth II bila kraljica 70 godina, svi koji su živjeli u isto vrijeme pretenduju da ju poznaju. A poznaje se samo ono što kruna hoće da se zna. U tome je serija obavila izuzetan posao: novinar Mark Lawson iz The Guardiana kaže da je “The Crown s pravom otvorila zakapijana vrata Kraljevske palače”.