Đir po Zagrebu: Slava i mediji

za pog/
Ima li odgovornosti za javne nastupe?
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Slikar Jurica Pušenjak (Zagreb, 1996) predstavlja se samostalnom izložbom “Fame” (engl. slava) u zagrebačkoj Galeriji Karas. Izlaže 68 portreta slavnih, moćnih i utjecajnih za koje smatra da putem medija kreiraju naše stavove o stvarnosti koja nas okružuje.

Pušenjaka je u orbitu slave lansirao rad pod nazivom “Heroji” koji premijerno pokazuje na 6. bijenalu slikarstva 2021. u Zagrebu, o čemu smo tada izvijestili u Pogledima. Portretirao je 1.320 nositelja Ordena narodnog heroja Narodnooslobodilačke borbe (NOB) Jugoslavije, a ove portrete izložio je tako što ih je postavio na zadivljujuću konstrukciju visoku 3 metra i dugačku 8 metara.

Diplomirao je na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti 2020. s nagradom Akademskog vijeća za najboljeg diplomca. Godine 2017. dobitnik je Rektorove nagrade Sveučilišta u Zagrebu, a na spomenutom Bijenalu osvaja vrlo prestižnu Nagradu umjetnik umjetniku. “Na svom velikom slikarskom spomeniku svim nositeljima Ordena narodnog heroja Jugoslavije prikazao je sve te ličnosti kako bi podsjetio na važnost sjećanja na antifašističku borbu. Nakon toga ukazao je na ideologiju u kojoj živimo – liberalizam... Sada ponovno slika lica, i to ona koja oblikuju naše znanje o svijetu u kojem živimo – portrete političara, disidenata, visokih klerika, poduzetnika, duhovnih učitelja. Onih koji su, naprosto, slavni. To se može shvatiti kao komentar medijskog utjecaja na našu svijest, na naše svjetonazore i našu svakodnevicu”, piše zagrebački povjesničar umjetnosti Feđa Gavrilović. Nastavlja dalje: “Neki od likova s Pušenjakovih portreta su nam više, a neki manje poznati, ali svi su oni predstavnici nekih narativa koje pratimo na internetu, na televiziji, ili u novinama.” Gavrilović ističe kako “prikazane ličnosti svoju slavu koriste na načine koje smatraju primjerenima, uglavnom za vlastitu dobit i za dobit svog interesnog kruga. Tako je u politici, tako je u biznisu, tako je u umjetnosti”. Povjesničar umjetnosti komentira da se “na prvi pogled može činiti da je Pušenjak svojih pet minuta slave iskoristio za intimistički, svjetonazorski egzibicionizam. No njegova je izložba i pokušaj ispitivanja s koliko odgovornosti javne ličnosti koriste svoju moćnu, medijsku poziciju”.

Pušenjak za Oslobođenje kaže: “Ideja za ovu izložbu nastala je negdje u vrijeme Covida, kad smo moj krug ljudi i ja najviše čitali Orwellovu ‘1984.’ i razmišljali o pitanjima slobode, slobode govora i mišljenja.” Što sada čita? “Zanima me ljudska svijest i utjecaj na našu svijest, što je može promijeniti.” Što na njega najviše utječe? “Da budem mentalno nekako fit? Što je više moguće boravak u prirodi, u zadnje vrijeme puno se trudim otići na Sljeme, jer ova džungla od betona, ovi zvukovi, auti, nisu baš zdravi za čovjeka”, kaže slikar.