Da li će biti treća sreća: Šta uporno obećava i neispunjava Vlada RS-a?
Iako je već dva puta ozvaničen, Vladi Republike Srpske nije smetalo da i treći put najavi početak izgradnje autoputa Banja Luka - Prijedor. Vlada RS-a je na posljednjoj sjednici razmatrala Informaciju u vezi sa izgradnjom ovog autoputa i zaključila da je zajedno sa svim republičkim institucijama ispunila sve obaveze kada je riječ o ovom projektu te da je naredni korak na strani kineskog partnera.
Dogovor s Kinezima
Podsjećamo, u novembru 2021. godine, mjesec prije vanrednih izbora za gradonačelnika Prijedora, vlast Republike Srpske svečano je ozvaničila početak izgradnje autoputa Banja Luka - Prijedor. Deset mjeseci kasnije, neposredno pred opšte izbore 2022. godine, gradnja je ponovo najavljena, doduše, bez svečanosti.
Gradnja saobraćajnice duge 42 kilometra koštaće 297 miliona evra. Ugovor sa Kinezima je potpisan 2018. godine. Kinezi su i pronašli novac za gradnju koji će vraćati kroz putarinu koju će naplaćivati 30 godina. Ukoliko im ta putarina ne bude dovoljna, Vlada RS-a se obavezala da će im iz budžeta nadoknaditi nedostajući iznos.
I pored brojnih pokušaja i sudskih postupaka, Vlada Republike Srpske nikada do kraja nije otkrila sve detalje ovog ugovora, odnosno od očiju javnosti je ostao sakriven najbitniji dio koji se odnosi na finansije. Ugovor o koncesiji za autoput je objavljen nakon što je Okružni sud Banja Luka donio četiri presude u kojima je naložio nadležnom ministarstvu njegovo objavljivanje.
Vlada Republike Srpske dosad je odbijala sve zahtjeve da se objelodane svi detalji ugovora, uz obrazloženje da “kineska strana to ne dozvoljava”. Centar za životnu sredinu najavio je da će tražiti da im se dostavi i dio koji se odnosi na finansije, ali se to do sada nije desilo.
- Ovdje je riječ o klasičnom primjeru ćutanja administracije i pored jasnih i nedvosmislenih presuda postupajućih sudova u Republici Srpskoj. Postupanje pojedinih predstavnika institucija u Republici Srpskoj im ne služi na čast, ali i na volju i potrebe građana Republike Srpske i koji svojim djelovanjem ili nedjelovanjem urušavaju pravni poredak. Centar će i dalje nastojati da dođe do svih informacija za koje smatramo da su potrebne javnosti, a mediji koji prenesu ovakve informacije će biti one kojima je stalo do javnosti, istine i pravnog entiteta i pravne države, rekao je predsjednik Centra Tihomir Dakić.
Dinamika bez dozvola
Kineska firma Shandong Hi-Speed International do sada je dobila građevinsku dozvolu za svega 15,7 kilometara autoputa. Uprkos tome što je to tek nešto više od trećine ukupne trase u dužini od 42 kilometra, iz Ministarstva saobraćaja i veza RS-a kažu da izgradnja teče planiranom dinamikom, bez zastoja i u skladu sa potpisanim Ugovorom o koncesiji.
- Kada je riječ o rješavanju imovinskopravnih odnosa, naglašavamo da je najveći dio imovinskopravnih odnosa završen, dok je rješavanje preostalog dijela u toku. Koncesionar je nakon okončanog postupka eksproprijacije ishodovao građevinsku dozvolu za dionicu autoputa u dužini 15,7 kilometara, a u toku je i dalje fazno pribavljanje neophodne dokumentacije za građenje, kazali su nedavno u resornom ministarstvu.