Olimpijada i sigurnost

Đuro Kozar kolumne/
Đuro Kozar
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Trideset treće Olimpijske igre u Parizu protiču prema planu organizatora, sportisti se bore za medalje, milijuni su turista, a sigurnosna situacija u glavnom gradu i drugim dijelovima Francuske, gdje se održavaju natjecanja, ocjenjuje se povoljnom. Olimpijski Pariz na oku je jakih policijskih snaga, s tim da je 35.000 domaćih i oko 2.000 njihovih kolega iz Španjolske, Brazila i Južne Koreje, a za nesmetano odvijanje Igara brine i oko 20.000 vojnika iz vojne policije i specijalnih snaga. Ovakav oblik obezbjeđenja Olimpijskih igara do sada nije imao nijedan domaćin, ali to je razumljivo, jer u odnosu na Igre u Tokiju, održane 2020. godine, sada su u svijetu dva velika ratna sukoba, a s obzirom na iskustva iz povijesti, procijenjeno je da posebnu zaštitu trebaju imati Izraelci. Podsjetiću da je na Olimpijskim igrama u Njemačkoj 5. rujna 1972. osam naoružanih napadača palestinske militantne skupine Crni septembar u Münchenu upalo u stan izraelskog tima, ubilo dvojicu i uzelo devet Izraelaca za taoce, koji su također likvidirani. Njemačka je od obitelji izraelskih žrtava zatražila oprost priznajući odgovornost za niz propusta koji su doveli do masakra.

Čitajte kolumne Đure Kozara:

Pred samu svečanost otvaranja ovogodišnjih Igara ekstremisti (desničari ili ljevičari) podmetnuli su više požara i izvršili sabotaže na prugama prema Parizu, pokušavajući poremetiti Olimpijadu, ali u tome nisu uspjeli, nego su samo na tri dana prekinuli željeznički promet. Napadi su utjecali na 800 tisuća putnika, ali je na kraju 700 tisuća moglo da putuje, dok je 100.000 moralo putovati alternativnim prevozom. Čim se saznalo za požare, angažirano je 50 dronova, 250 agenata za osiguranje željeznice i tisuću radnika na održavanju kako bi se ojačala bezbjednost duž mreže brzih vlakova duge 28 tisuća kilometara. Šteta od ovih požara vjerojatno će iznositi milijune eura, ali važnija od toga je činjenica da su nadležni francuski organi bili spremni da upravljaju u izvanrednoj situaciji, imajući adekvatan odgovor, a zvaničnici su izjavili da će pronaći prave uzroke koji su do ovih požara doveli i djelovati kako se slično ne bi ponovilo.

Veliki posao mjesecima prije početka Olimpijade u Parizu obavile su francuske obavještajne i policijske agencije, budući da je obavljeno više od milijun sigurnosnih provjera i oko pet tisuća ljudi dobilo je zabranu pristupa gledalištima na sportskim natjecanjima. Sigurnosne službe, nakon detaljnih analiza, odbile su više od 4.000 zahtjeva za akreditacije, među kojima naročito onih koji su prijavljeni kao dio tehničkih službi televizijskih kompanija zbog osnova sumnje u špijunažu i kibernetičke napade. S obzirom na široku upotrebu bespilotnih letjelica, oformljena je posebna postrojba za otkrivanje i borbu protiv dronova. Stalno se nadzire zračni prostor tako da ništa ne smije promaknuti, a postavljeni su i sistemi za otkrivanje, ometanje, presretanje kao i protuzračnu obranu na tlu. Početkom ožujka ove godine, na koncertu britanskog elektronskog benda Depeche Mode u Parizu, testiran je i uspješno implementiran videonadzor koji pokreće tehnologija vještačke inteligencije.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

U sigurnosnoj pripremi Olimpijskih igara u Parizu eksperti su analizirali metode ranijih terorističkih napada u Francuskoj u posljednjih 10-ak godina, a naročito onaj koji se desio u srpnju 2016. u Nici, gdje je terorista kamionom za sladoled u velikoj brzini uletio u masu ljudi i 86 usmrtio, a 400 ozlijedio. Kako se moglo desiti da taj kamion koji je dugo bio parkiran ne bude sumnjiv dok je trajala promenada povodom proslave francuskog nacionalnog praznika Dana Bastille. Vozač kamiona Mohamed Lahouaiej Bouhlel (32) iz Tunisa je u akciji policije ubijen, njegovih osam pomagača je proglašeno krivim i osuđeno na zatvorske kazne. Tek kad je terorista likvidiran, ispostavilo se da je izvršio nekoliko prekršaja, da je osuđivan zbog nesavjesne vožnje, ali u vrijeme kad je kamionom sumanut krenuo na ljude, nije bio na listi prismotre francuskih obavještajnih službi i to je ocijenjeno kao veliki propust. Ne zato što je riječ o strancu Tunižaninu nego zbog toga što mu je trebalo prići još dok je sjedio u kabini kamiona, legitimisati ga i tako možda spriječiti tragediju, ali policiji u Nici tada taj kamion nije bio sumnjiv, a trebao je biti. Budući da je veliki broj ulica, trgova i bulevara u Parizu ovih dana zabranjen za promet u blizini stadiona i olimpijskog sela nema kamiona, pa ni onih za prevoz sladoleda.