Nasiha Pozder: Ložišta su briga inspektora, a privreda mora biti lider u dekarbonizaciji
Šta Ministarstvo okoliša i turizma FBiH planira uraditi da se riješi pitanje zagađenog zraka u našim gradovima, odnosno da ne budemo baš među top-deset najgorih u svijetu? Da li novi zakon o zaštiti zraka ima konkretna rješenja da se poboljša kvalitet zraka?
- Ovo ministarstvo je pripremilo i izradilo novi Zakon o zaštiti zraka. Usvojen je velikom većinom u oba doma federalnog Parlamenta i stupio je na snagu u septembru 2024. Podsjećamo da je dosadašnji zakon bio iz 2003. godine i posljednji put je mijenjan i dopunjavan 2010. Novim zakonom dobivamo bolji institucionalni i okvir politike za upravljanje i monitoring kvaliteta zraka u FBiH. Važno je da smo ovim zakonom otvorili i mogućnosti za reakciju, implementaciju mjera i projekata kakav je onaj Svjetske banke za unapređenje kvaliteta zraka, a za što je Međunarodna banka za obnovu i razvoj dala zajam od 50 miliona dolara.
Saradnja kantona
Konkretno, na smanjenje emisija od grijanja domaćinstava davanjem grantova za investicije u čistija rješenja grijanja i u energetsku efikasnost izdvojit će se 31,5 miliona dolara. Za prelazak na transport s niskom emisijom u Kantonu Sarajevo razvojem biciklističke infrastrukture, nabavkom novih vozila s niskom emisijom za javni gradski prevoz i pružanje tehničke pomoći za donošenje sveobuhvatnih mjera niske emisije 10 miliona američkih dolara.
- Zakonom se decidnije definišu pitanje nadležnosti i uloga kantona i lokalnih zajednica u pogledu monitoringa kvalitete zraka, uloga inspekcija na svim nivoima i u različitim relevantnim oblastima, kao što su okoliš, urbanizam, građenje, ali i tržišna inspekcija, budući da se ovim zakonom uređuje i pitanje kućnih ložišta, što ranije nije bio slučaj. Zakonom se definiše i način saradnje kantona na izradi planova zaštite kvalitete zraka, ali i interventnih planova, njihovog sadržaja i radnji koje se preduzimaju u slučaju prekomjernog zagađenja. Također, postoje finansijski mehanizmi po osnovu kojih zagađivač plaća, pa se to putem Fonda za zaštitu okoliša alocira kantonima, adekvatno njihovom udjelu. Sve su to mjere koje trebaju pomoći u smanjenju zagađenja zraka, naročito u industrijskim centrima i gradovima koji su u kotlini poput Sarajeva. Naravno, mjere će imati efekte kada zakon i dostupne mogućnosti budu svi nivoi vlasti iz svog domena implementirali i koristili.
Parametri kvaliteta zraka u pojedinim gradovima, Sarajevo, Tuzla i Zenica, po osnovu rezultata monitoringa kvaliteta zraka, dobivenim putem automatskih stanica lociranih u ovim gradovima, pokazuju prekoračenja. U tim kantonima su donijeli svoje planove s ciljem unapređenja stanja kvaliteta zraka. Adekvatna implementacija mjera, uz odgovarajuća budžetiranja, ključna je za unapređenje stanja.
Iz Eko akcije je naglašeno da su sektori zaštite okoliša loše kadrovski opremljeni, da nemaju dovoljno ljudi i da zbog toga ne mogu da djeluju onako kako bi trebali. Da li je to tačno?
- Jasno je svima da sektor okoliša ima sve veće izazove i da mi u Bosni i Hercegovini nemamo dovoljno ni mehanizama niti ljudskih kapaciteta na svim nivoima da odgovorimo na pravi način. No, moramo biti realni, to nemaju ni druge znatno razvijenije zemlje i mi se moramo boriti s onim što nam je na raspolaganju u datim okolnostima. Reforma javne uprave nije samo fraza nego je ona stalna potreba i ona jeste neophodna da bi se adekvatno odgovorilo svim izazovima na polju zaštite zraka, zbog obimnosti same legislative uz činjenicu da njeno provođenje podrazumijeva ekspertsko-tehničku opremljenost institucija uz dovoljno tehničkog znanja. Smatram da je, i pored navedenog, pravni okvir za adekvatno djelovanje postavljen. Adekvatno planiranje finansijskih sredstava za realizaciju donesenih planova, uz praćenje realizacije je ključno. Sve su to dugotrajne aktivnosti koje traže, pored sektora okoliša, uključenost i drugih sektora na adekvatan način. To je put kako možemo donijeti poboljšanja. Upravo zbog toga mi i sarađujemo s institucijama, hidrometeorološkim zavodima, akademskom zajednicom i NVO kako bismo unaprijedili ovu oblast.
Također su spomenuli neuređenost sistema i to da se zagađenje može smanjiti ukoliko bi bilo dobre volje, odnosno kad bismo imali određenu strategiju u smislu zabrane loženja vlažnih drva, da peći moraju biti standardizovane...
- Pitanja zaštite zraka i unapređenje stanja zahtijeva dugotrajne, sistemske mjere, uz dobru saradnju svih nivoa administrativne strukture, te multisektorsku uključenost na liniji strateških opredjeljenja i planiranih mjera/aktivnosti uz njihovu adekvatnu implementaciju, te provođenje pravnog okvira koji je na snazi. Ovo uključuje kako oblast okoliša na svim nivoima, tako i zaduženja drugih sektora koji su prepoznati kako kroz strategiju, tako i kroz pravni okvir. Sa nivoa entiteta FBiH uspostavljeni su finansijski mehanizmi putem Fonda za zaštitu okoliša po osnovu opterećenja zraka, koji su na snazi od 2011. godine, gdje se 70 posto sredstava alocira prema kantonima. Kao što sam spomenula, novim zakonom tržišna inspekcija ima nadležnost da djeluje kada su kućna ložišta u pitanju, što ranije nije bio slučaj.
Granične vrijednosti
Kada se govori o konkretnim mjerama s ciljem smanjenja zagađenosti, poduzimanje ovih mjera dato je u nadležnost kantona, prema kojima te institucije donose planove zaštite kvaliteta zraka u oblastima u kojima su prekoračene granične vrijednosti kvaliteta zraka jedne ili više zagađujućih materija. U situacijama izuzetne zagađenosti, u kojima su prekoračene granične vrijednosti kvaliteta zraka (pragovi upozorenja i pragovi uzbune), koji mogu ugroziti zdravlje ljudi i okoliš, donosi se akcioni/interventni plan.
- Planom se utvrđuju vrste rizika i opasnosti, postupak i mjere za uklanjanje opasnosti, subjekti zaduženi za primjenu mjera, odgovornost i ovlaštenja u vezi sa primjenom. Planovima se definiraju mjere kontrole, obustavljanja aktivnosti koji prouzrokuju emisiju zagađujućih materija, sprečavanje aktivnosti, uključujući i motorni saobraćaj, ukoliko on doprinosi prekoračenju graničnih vrijednosti.
Da li smo mi kao nacija uopšte svjesni da svake godine u BiH umire između tri i po i pet hiljada ljudi od posljedica zagađenog zraka i šta možemo ponaosob da uradimo?
- U Parlamentu sam prilikom usvajanja zakona govorila o potrebi svjesnosti da kvalitet zraka utiče na zdravlje. Zdravlje bi trebalo da nam je svima prioritet i zato je važno budžetirati na svim nivoima mjere koje će biti u funkciji zaštite zraka. Jasno nam je da osim zakona moramo mijenjati i način upravljanja ekonomijom, jer sam uvjerena da privreda mora biti lider u dekarbonizaciji i energetskoj tranziciji, uz potrebne subvencije i podršku vlasti, ali i mi sami moramo mijenjati navike, odnos prema, naprimjer, javnom prevozu i automobilima, načinu grijanja u našim domovima, prevelikoj potrošnji energenata, betonizaciji u gradovima.