Bila sam ratna dekanesa - Za mnoge to je bio dan D, to je trebao biti sudbonosni dan...

Ratni krevet/
Ratni krevet
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Kada sam 1. maja 1990. godine, nakon dvanaestogodišnjeg odsustva iz Sarajeva, postala profesor na Pedagoškoj akademiji (izabrana na Odsjeku za ekonomiku domaćinstva i hemiju), vjerovatno ni slutila nisam kakve trenutke ću preživjeti i doživjeti u Sarajevu i na Akademiji. Bila mi je želja da kompletno iskustvo i znanje, koje sam proširila u Elektroprivredi BiH na izgradnji Rudnika i termoelektrane Ugljevik, u svojstvu vodećeg nadzornog inženjera za hemijsku kontrolu rudnika i termoelektrane, kao i kontrolu zaštite životne sredine, ponovo posvetim studentima, jer je zaista lijepo biti onaj “koji čovjeka podučava onome što ne zna”.

Tu i takvu želju nisam slučajno zamislila.

Ja sam i prije te davne 1978. bila na Univerzitetu u Sarajevu, u svojstvu asistenta za opću anorgansku hemiju i hemijsku tehnologiju na Prirodno-matematičkom fakultetu, Odsjek za hemiju, ali želja za znanjem i usavršavanjem odvodi me u Ugljevik na izgradnju novog rudnika i termoelektrane, gdje pripremam i doktorsku disertaciju pod nazivom “Odsumporavanje dimnih plinova termoelektrana u Jugoslaviji, posebno TE Ugljevik i TE Plomin”, i koju uspješno branim na Univerzitetu u Tuzli, Tehnološki fakultet 1988. godine.

Bitka za Akademiju

Nažalost, 1989. (kada je srpski političar Slobodan Milošević držao ratno-huškačke mitinge) primjećujem u Ugljeviku da me sve više prepoznaju kao Azru i na sreću po mene, brzo i odlučno shvatam da je bolje vratiti se sredini koja ne mari ko si i šta si, nego koliko znaš i koliko umiješ to znanje primijeniti i prenijeti. I kada sam 1. jula 1991. naslijedila funkciju dekanese Pedagoške akademije u Sarajevu od dr. Suade Hanjalić, ambiciozno sam krenula na posao kako bih sa mojim kolegama i kolegicama radila na reformi obrazovanja budućih prosvjetnih radnika, jer se osnovno obrazovanje trebalo proširiti sa osmogodišnjeg na devetogodišnje.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

image

Sarajevo gori

Mislila sam i nadala se kako su to trenuci brušenja i usavršavanja budućih odgajatelja i učitelja, ali duša mi je zebla i srce me boljelo jer sam osjećala da se nad Bosnom i Hercegovinom, a posebno Sarajevom, nadvijaju crni oblaci puni nacionalističke mržnje.

I dok se u Sloveniji i Hrvatskoj već prolijevala krv u funkciji malignih snova o stvaranju velike Srbije, ja u tim trenucima bijem bitku da održim akademiju u njenoj zgradi, jer Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta i načelnik Općine Centar vrše pritisak da se Pedagoška akademija iseli kako bi se tu smjestio Ekonomski fakultet, a u njihovoj zgradi osnovala Pravoslavna bogoslovija. I dok brinemo i razmišljamo o budućem statusu Akademije, jer valja negdje smjestiti 800 studenata i 50 nastavnika, tragam po arhivi i saznajem da je Pedagoška akademija pravni nasljednik bivše Učiteljske škole.

Bila je to, po mom ubjeđenju, šansa da Pedagoška akademija preraste u Pedagoški fakultet na kojem će se školovati kadrovi iz pedagogije, psihologije, razredne nastave, za predškolski i specijalni odgoj i metodike za sve predmete za sve nastavne fakultete. To i predlažem kao moj program prilikom preuzimanja dužnosti dekanese. Tada razmišljam i da ovaj fakultet treba locirati tako da uz sebe ima vježbaonicu (jedno eksperimentalno obdanište, te osnovnu i srednju školu), ali u tim jalovim diskusijama, koje su trajale od septembra 1991. do marta 1992. godine, obraćam se mnogim ljudima koji su već tada u mislima bili na Palama, u Beogradu, Banjaluci i sl.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Zato nikada neću zaboraviti 22. novembar 1991, dan Pedagoške akademije i promociju 123 vaspitača i nastavnika. Donosimo i odluku da se kolektivno učlanimo u novoosnovanu Dječiju ambasadu Međaši te da i ovu pridodamo redovnoj svečanosti. Iako je u Hrvatskoj već uveliko rat, priprema se prelijepa svečanost. Pred vama su mladi ljudi, budući nastavnici i razmišljate o njima i njihovoj budućnosti. Svjesna sam da se sprema strašna oluja, nacionalizam narasta, rat tek što nije počeo i u nas. Da li će ovi ljudi pucati jedni na druge? Da li im se od ovog trenutka životne staze razilaze?

image

Azra i komšije

Držim uvodnu riječ. Hoću da budem mirna, ali srce mi ne da. Ruke se tresu, srce jeca, duša me boli. Nisam mogla da ne plačem nad sudbinom Vukovara i pitam se koju i kakvu sudbinu su velikosrpski šovinisti i nacionalisti namijenili mojoj Bosni i Hercegovini. A onda je došao mart 1992. Barikade, zastoj tramvajskog i trolejbuskog saobraćaja, ljudi u maskirnim uniformama, neki sa čarapama na licu. Međutim, u tom trenutku vidim i više od toga. Ovo nije samo haos u saobraćaju, ovdje su poremećene komunikacije između čovjeka i čovjeka, uopće između ljudi. Zašto barikade i čarape na licu, zašto maskirne uniforme? Je li to sarajevskim ulicama već maršira srpski nacionalizam? Je li to onaj obavezni vremenski kod oštrenja noževa i čišćenje cijevi? Je li to barbari sa brda silaze u civilizirane doline? Je li ovo vrijeme kada počinje da caruje mržnja?

Trećeg aprila 1992. držimo sjednicu proširenog Savjeta Univerziteta na kojoj se upozorava da studenti bježe i napuštaju Sarajevo (oni koji su iz drugih krajeva BiH). Upada mi u oči jedan detalj, detalj koji vrijeđa i upozorava: profesori, Srbi sjede posebno, na okupu, i ništa ne komentarišu. Oni vjerovatno sve znaju. Tada vidim da se može šutjeti i kada se zna. Dogovorimo se da svi dekani zakažu susret nastavnika i studenata, i za Pedagošku akademiju utvrđujemo da to bude 6. aprila 1992. u 13.30 časova...

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Nazivam Savu, našeg referenta za ONO i DSZ, da dođe. Rekao mi je: “Neće biti potrebno da dolazim”!

Pitam: “Zašto”?

Kaže: “Ako se prizna BiH, nastaće haos, nego se vi pripremite po pravilima. Ako izbije rat, predviđeno je da dekanstvo preuzme profesor Safet Smajkić”.

Od ono malo hemikalija u našoj laboratoriji pravimo bombe od starih sijalica za borce u rovovima. Izbjeglica je sve više

Tako Savo sve zna i proročanski predviđa sudbinu Bosne. Znači, uzalud ako cijeli svijet prizna, badava je to sve, Srbija ne priznaje. Je li tako, Savo? Rat samo što nije izbio, prodekan požrtvovano i predano radi da se isplati lični dohodak za vanrednu nastavu unaprijed. Trebat će novac, kolegama koji, jedno po jedno, nestaju. Njih slijede i mnogi iz administracije. Bez pozdrava. Kao da nikada nisu bili tu, kao da nismo zajedno radili? Za njih je sve to prošlost. Bosni ne predviđaju budućnost, zato i neće da budu tu, da sa njom dijele tešku sudbinu.
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

A onda dolazi za mene, za mnoge Sarajlije, za mnoge Bošnjake - nezaboravan dan. Za mnoge to je bio dan D, to je trebao biti sudbonosni dan.

U subotu, 2. maja, u 13 sati odlazim sa sinom Harunom da obiđem zgradu Pedagoške akademije u Ulici Skenderija. Odjednom, kao da smo u paklu, u krugu ognja i grmljavine. Puca, grmi, zemlja se trese. Gledam kroz prozor. Na Obali prevrnut džip, a iz prolaza pored Metalke viri topovska cijev uperena na ovu stranu Miljacke. Silazimo u podrum. Zvižde meci, padaju granate. U tom haosu čujem glasove. Tu je i kolegica Mira Topić sa prijateljem Ristom. Svi shvatamo da smo gotovo u bezizlaznoj situaciji. Međutim, nalazim snage da se priberem misleći na sina (10), moju majku (78) i oca (86).

I moja mama je mislila na nas. Zamislite staricu koja je prošla tim dijelom grada, dijelom užasa i smrti, pakla i beznađa da vidi šta je sa njenom Sanom (kako me iz milošte zvala), šta je sa njenim Harijem...

Dogovorimo se da svi krenemo do mog stana, koji je u istoj ulici. U normalnim okolnostima taj put traje oko 5 minuta. Te večeri, te užasne noći, tih stotinjak metara, prelazimo i idemo cijela tri sata. Nikad bliže smrti. U štabu TO, gdje smo se nakratko sklonili, čujemo na vijestima da je zarobljen predsjednik Predsjedništva RBiH Alija Izetbegović. Šta će biti s nama? Hoćemo li sve ovo izdržati i koliko će ovo trajati, pitala sam se u stanu, gledajući sina, majku, oca, Miru i Ristu.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja
image

Djeca u podrumu

Tada nismo ni slutili kakvo vrijeme dolazi i kakva sve iskušenja stoje pred nama. Mira i Risto odlaze ujutro kući na Grbavicu, da bismo komunicirali sve godine rata preko Crvenog križa. Insistiram u Rektoratu da primijenimo ratnu šemu ONO i DSZ. Rektor odbija, jer nije proglašeno ratno stanje?! Ipak, uspijevamo se organizirati na rad u ratnim uvjetima, utvrđujemo skloništa, pravimo ratni program, organiziramo dežure. Čuvamo zgradu i opremu, u koju želi da se useli vojska. Sve u nadi da će ovo biti juče i da će nam trebati za sutra.

U zgradi na Obali stanuje Miro Purivatra i njegove kolege sa Akademije scenskih umjetnosti (koji su izbjegli sa Grbavice) čuvaju je. Čime? Mislim dušom i srcem. Tako i naš Mirko Meršnik čuva zgradu u Skenderiji. Ipak, od ono malo hemikalija u našoj laboratoriji pravimo bombe od starih sijalica za borce u rovovima. Izbjeglica je sve više. Tu su kod nas u podrumu Fakulteta političkih nauka. Valja se brinuti o njima. Uspijevam organizirati i formirati dvije kuhinje pomoću Crvenog križa (jednu za izbjeglice, a drugu za djecu i članove ANUBiH). U istim prostorima omogućavamo rad OŠ “Safvet-beg Bašagić”, koja je zbog granata i izbjeglica morala iseliti iz svoje zgrade.

Rat sve žešće bjesni i uzima krvavi danak. Goloruka djeca brane Sarajevo, Bosnu. Mnogi, a prije svega majke s djecom, bježe iz grada. Dolazi general Divjak i kaže: “Rekviriramo vašu zgradu za potrebe vojske”. Odbijam jer “mi radimo sa našim studentima, nije ih 800, ali i sa 400 treba nastaviti, zar ne?” On sa nevjericom provjerava učionice i kaže: “Svaka vam čast” i rekvirira prazan Fakultet političkih nauka prekoputa.

Obrazovni sistem

Na molbu gradonačelnika, gospodina Kreševljakovića u septembru 1992. godine prihvatam funkciju direktora Gradskog ureda za izmještanje građana, prije svega djece iz Sarajeva, a dekanstvo prihvata kolega Smajkić, jer je već proglašeno ratno stanje.

image

Obilježeni

Mučan je to posao. Svi bi htjeli da određuju prioritet, da se pitaju... razočarano dajem ostavku u decembru 1992. jer se ne mogu nositi sa svim tim i inim, da bi potom od kraja 1993. po naredbi tadašnje ratne vlade RBiH prihvatila funkciju direktora Republičkog pedagoškog zavoda pri Ministarstvu obrazovanja, nauke, kulture i sporta. Tadašnji ministar, prof. dr. Enes Duraković, hoće i želi da se školstvo spasi i održi. Kasnije su mu pridodali i Zavod za školsku izgradnju i Zavod za izdavanje udžbenika. Bio je to herojski posao u nemogućim uvjetima: reformisali smo obrazovanje od predškolskog do univerzitetskog nivoa, napisali i odštampali nove udžbenike i organizirali ratne škole i seminare za nastavnike na slobodnim teritorijama uz pomoć Armije RBiH. Tako je obrazovni sistem spašen od kolapsa.

Bio je to herojski posao u nemogućim uvjetima: reformisali smo obrazovanje, napisali i odštampali nove udžbenike i organizirali ratne škole i seminare za nastavnike

Iako napuštam dekanstvo na Pedagoškoj akademiji, prihvataju ga kolege Safet Smajkić i kolegica Zehra Hubijar i uspijevaju nastaviti rad i reformu Pedagoške akademije u Pedagoški fakultet. Sve to vrijeme, pa do kraja 1997. držim nastavu i ispite iz 4 predmeta i jednog kursa na Pedagoškoj akademiji, a na PMF-u, Odsjek za hemiju, preuzimam zajedno sa profesoricom Salihom Oruč-Ćustović tehnološku grupu predmeta, jer je predmetni nastavnik otišao u Kanadu. Te godine me na PMF-u biraju za vanrednog profesora.

Napustila sam Ministarstvo 2000. da bih se doeducirala i uradila istraživanja za izbor u redovnog profesora tehnologije na UNSA - PMF na koji sam se vratila i sa koga sam otišla u penziju 2009. godine. I kada je Pedagoška akademija odmah poslije rata 1996. slavila 50 godina uspješnog i plemenitog rada, bila sam sretna da je uprkos svemu i ona zajedno sa našim univerzitetom i kompletnim reformisanim obrazovnim sistemom, opstala uz moj skromni doprinos. Uspjeli smo, usprkos svemu, da se i dalje radi sa mladim ljudima, da ih se i tjelesno i duhovno jača.

EPILOG – OSVRT NA POSTRATNI PERIOD: Pošto je obrazovanje po Dejtonskom sporazumu spušteno na lokalni nivo, po mom mišljenju, svi ovi napori i uspjesi Republičkog pedagoškog zavoda su odbačeni i sada je naše obrazovanje u prilično haotičnom stanju maltene sa elementima aparthejda.

(Autorica je ambasadorica Zelene hemije i Zelenog inženjerstva;

Univerzitet u Sarajevu, Prirodno-matematički fakultet, Odsjek za hemiju;

tekst je napisan u Sarajevu 1998. godine, a dotjeran 2018. za susret “Srcem do mira” u Kozarcu)